SPRAWOZDANIE
(recenzja)
Według „Słownika języka polskiego” to „krytyczna
i objaśniająca ocena utworu literackiego, naukowego, muzycznego, przedstawienia
teatralnego, wystawy, najczęściej publikowana w czasopiśmie”.
Szkolna recenzja to po prostu pewien rodzaj
sprawozdania, w którym informujemy o naszym odbiorze książki, filmu, sztuki
teatralnej, audycji radiowej czy telewizyjnej.
Najważniejszą częścią tego typu wypowiedzi jest
omówienie i jednocześnie ocena przedmiotu recenzji.
Recenzję zaczynamy częścią informacyjną zawierającą tytuł (książki, filmu, audycji, sztuki itp.), autora, reżysera,
scenografa i innych realizatorów czy twórców. Ostatnią część stanowi opinia o
przedmiocie recenzji.
Inaczej nieco będzie wyglądała recenzja książki,
inaczej sztuki teatralnej czy audycji. Zawsze jednak powinny
się w niej znaleźć: informacja, ocena i podsumowanie.
Może to wyglądać przykładowo tak:
1. Informacja o przedmiocie recenzji
- książka - tytuł, autor, wydawca, czas wydania,
rodzaj publikacji, forma, objętość itp.,
- spektakl teatralny - tytuł, autor, reżyser, aktorzy,
miejsce wystawienia sztuki, scenografia itp.
2. Obiektywna ocena różnych elementów przedmiotu recenzji
- książka - uwagi krytyków, wypowiedzi koleżanek,
kolegów, nauczyciela, szata graficzna, geneza utworu, problematyka, kompozycja, ilustracje itd.,
- film, spektakl teatralny - uwagi krytyków, miejsce i
czas akcji, gra aktorska, scenografia, muzyka,ogólny nastrój itd.
3. Podsumowanie (subiektywna ocena przedmiotu recenzji)
- książka - mogła zachwycić, pomogła zrozumieć nurtujący
mnie problem, dała wyobrażenie o . . . ,
skłoniła do refleksji, zmusiła do myślenia na temat .
. ., sprawiła dużo przyjemności, przekonała o
słuszności twierdzenia „ . . . „, zachęciła do
poznania innych utworów tego autora itd.,
- film, spektakl teatralny - dostarczył wielu
niezapomnianych wrażeń, pogłębił wiedzę na temat . . . ,
pozostawił niesmak, dał wiele do myślenia, jestem pod
urokiem ulubionego aktora, przekonał, że
dobry aktor nawet w mniej ambitnym filmie zachowa swoją
klasę, jeżeli tylko nadarzy się okazja, z
przyjemnością obejrzę ten film (spektakl) powtórnie.
PRZYKŁAD SPRAWOZDANIA
SPRAWOZDANIE Z LEKTURY Ten obcy
Niewielki format, zielona okładka, na której widnieje
twarz nieznajomej osoby – tak wygląda książka Ireny Jurgielewiczowej Pt. „Ten
Obcy”.
Jest to powieść współczesna. Główni to bohaterowie:
Pestka, Ula, Marian, Julek oraz Zenek. Ich miejscem zabaw stała się niewielka
wysepka. Któregoś dnia wakacji przybył na nią nieznajomy z ranną nogą – Zenek.
Wiedzieli o nim bardzo niewiele, ponieważ cechowała go małomówność i skrytość.
Jego wersja o poszukiwaniu wujka nie zaspokajała ciekawości dzieci, więc zatrzymały
go na wyspie. Z każdym dniem Zenek stawał się bliższy. Okazuje swoją odwagę, przeciwstawiając się dwom łobuzom, ratując dziecko.
Budzi podziw opowieściami o podróżach autostopem, choć dopuszcza się kradzieży
jabłek. Sytuacja zmienia się, gdy wychodzi na jaw kradzież popełniona przez
Zenka. Urażony oskarżeniami kolegów odchodzi. Po kilku dniach za namową
dziecinnego Julka powrócił. W międzyczasie Ula odpracowuje skradzione pieniądze,
wzruszona rozmową z Zenkiem, który tylko jej powierzył swoje sekrety. Opowiada
o sytuacji rodzinnej – ojcu alkoholiku, który go odrzucił. Dzięki zgrabnym
posunięciom ojca Uli wszystko kończy się dobrze. Zenek znajduje wujka i jedzie
do niego. Na pożegnanie wręcza Uli list miłosny.
Książka wywarła na mnie duże wrażenie. Ta powieść „wciągała”
mnie do dalszego czytania. Uczy przyjaźni, ofiarności i pomaga innym w trudnych
sytuacjach. Uwrażliwia młodego czytelnika na krzywdę zwierząt i nieludzkie postępowanie
wobec nich (Np. pies Dunaj). Zastanawiałam się nad pytaniami – czy cel uświęca środki?
Czy można kłamać, choć pomóc drugiej osobie? Sposób trudności sprawia próba
oceny postępowania Zenka. Tłumaczy konieczność kradzieży pieniędzy nękającym go
głodem. A przecież przestępstwo pozostaje czynem karygodnym bez względu na
wszelkie okoliczności łagodzące. Autorka porusza również problem dzieci z
rozbitych rodzin (Ula i Zenek) – Ich samotność, zagubienie i wielką potrzebę miłości.
Aktualność przedstawionych przez I. Jurgielewiczowi problemów powoduje, że powieść „Ten Obcy” czytana jest z zainteresowaniem
przez kolejne pokolenia młodych czytelników.
Źródło: http://www.zs7.gdynia.pl/dokumenty/marta_zulinska/sprawozdanie_recenzja.pdf