Temat: Poezja, która ocala. Klasycyzm
w polskiej poezji współczesnej.
Motto:
Szczęśliwy naród, który ma poetę
I
w trudach swoich nie kroczy w milczeniu.
Czesław Miłosz, Do Tadeusza Różewicza,
poety, 1948 r.
1.
1. Klasycyzm.
(Geneza klasycyzmu w XVI w.)
(Geneza klasycyzmu w XVI w.)
Charakteryzuje się łączeniem piękna i prawdy ze stabilnymi
wartościami, którym hołduje rozum, estetyzm, antropocentryzm, szacunek dla
tradycji, intelektualizmu, ideału jasności, powściągliwości, etyki, propagowanie
harmonii świata.
W poezji współczesnej (po 1956 r.)
- reinterpretacja tradycji, świadomość, że
współczesny człowiek żyje w określonym kontekście historyczno-antropologicznym
- teoria C.G.Junga - odwoływanie się do mitów
i archetypów obecnych w kulturze basenu Morza Śródziemnego
- przekonanie, że człowiek, mimo upływu
wieków, pozostaje wciąż ten sam, zmieniają się tylko okoliczności.
- poszukiwanie uniwersalnych i stałych wartości
- problematyka etyczna w kontekście aktualnych
problemów moralnych i politycznych
- ironia, humor, prostota języka.
2.
2. Przedstawiciele:
- Czesław Miłosz
(afirmacja)
- Zbigniew Herbert
(absolutyzm moralny)
- Wisława Szymborska
(ironiczno-wątpiący sceptycyzm)
3.
3. Analiza wierszy:
- Cz. Miłosz Przedmowa
- Cz. Miłosz Przedmowa
- Z.Herbert Przesłanie
Pana Cogito
- W. Szymborska Ludzie
na moście
Nienawiść
Nienawiść
4. 4. Zadanie domowe