niedziela, 3 lutego 2019

Grupa 2 - Poezja, która ocala (1)

Temat: Poezja, która ocala. Klasycyzm w polskiej poezji współczesnej.

Motto: Szczęśliwy naród, który ma poetę
I w trudach swoich nie kroczy w milczeniu.
                                Czesław Miłosz, Do Tadeusza Różewicza, poety, 1948 r.

1.       1. Klasycyzm.
(Geneza klasycyzmu w XVI w.)
Charakteryzuje się  łączeniem piękna i prawdy ze stabilnymi wartościami, którym hołduje rozum, estetyzm, antropocentryzm, szacunek dla tradycji, intelektualizmu, ideału jasności, powściągliwości, etyki, propagowanie harmonii świata.

W poezji współczesnej (po 1956 r.)
- reinterpretacja tradycji, świadomość, że współczesny człowiek żyje w określonym kontekście historyczno-antropologicznym
- teoria C.G.Junga - odwoływanie się do mitów i archetypów obecnych w kulturze basenu Morza Śródziemnego
- przekonanie, że człowiek, mimo upływu wieków, pozostaje wciąż ten sam, zmieniają się tylko okoliczności.
- poszukiwanie uniwersalnych i stałych wartości
- problematyka etyczna w kontekście aktualnych problemów moralnych i politycznych
- ironia, humor, prostota języka.


2.       2. Przedstawiciele:
 - Czesław Miłosz (afirmacja) 
 - Zbigniew Herbert (absolutyzm moralny)
 - Wisława Szymborska (ironiczno-wątpiący sceptycyzm)


3.       3. Analiza wierszy:
- Cz. Miłosz  Przedmowa
                      Zaklęcie
                      Ars poetica
                      Który skrzywdziłeś

                    Dlaczego klasycy
                    Pan Cogito o cnocie [1]

- W. Szymborska Ludzie na moście
                               Nienawiść
                              Koniec i początek
                              Życie na poczekaniu



4.       4. Zadanie domowe