piątek, 31 maja 2019

Nieuczciwe chwyty stosowane w dyskusji


1.     Rozszerzyć wypowiedź przeciwnika na wszystko, co tylko się da, a sens swojej wypowiedzi zawęzić. Im bardziej ogólnikowe twierdzenie, tym bardziej narażone jest na ataki. 

2.     Stosować dwuznaczności - to samo słowo może opisywać różne rzeczy.
3.     Pytać wiele i szczegółowo nie zawsze o to, co nas interesuje.
4.     Pytać o różne rzeczy nie po kolei, jakby chaotycznie.
5.     Doprowadzić przeciwnika do złości - wówczas nie jest w stanie prawidłowo rozumować i bronić swych racji.
6.     Jeśli przeciwnik zgadza się z naszym rozumowaniem, to nie należy go pytać, czy zgadza się z wynikającymi z niego wnioskami, ale przyjąć to za pewnik.
7.     Teza i antyteza - dajemy przeciwnikowi wybór, np. Czy należy rodzicom być we wszystkim posłusznym, czy nieposłusznym?
8.     Nawet jeśli rozmówca nie zgadzał się z nami cały czas, bezczelnie ogłaszamy wspólny, zgodny wniosek. Jeśli zrobimy to głośno, a przeciwnik jest skromny, osiągniemy sukces.
9.     Kiedy ktoś broni, np. służby wojskowej, pytamy: „To dlaczego sam się jeszcze nie zaciągnąłeś?”
10.  Akcentować ten argument, przy którym przeciwnik szczególnie się złości.
11.  Wykorzystanie argumentu naukowego, którego przeciwnik nie może sprawdzić, bo nie ma dość wiedzy.
12.  Dywersja - gdy przegrywamy, zaczynamy mówić o czymś innym.
13.  Swoją wypowiedź podpieramy ogólnie uznanym autorytetem.
14.  Z subtelną ironią można zgłosić swoją niekompetencję - ale tylko wówczas, kiedy nikt w to nie uwierzy. Można np. powiedzieć: „Jestem za głupi, by to pojąć”.
15.  Stosować sofizmaty - np. stwierdzenie: "może to słuszne w teorii, ale w praktyce fałszywe".
16.  Atakować słaby punkt argumentacji przeciwnika.
17.  Zadziwić i oszołomić przeciwnika potokiem często nic nie znaczących słów.
18.  Odpierając jeden z argumentów,  upierać się, że obaliliśmy tym samym całą tezę.
19.  Atak personalny - odejść od przedmiotu sporu,  koncentrując się na adwersarzu.


Źródło: Erystyka, Artur Schopenhauer