niedziela, 2 grudnia 2018

Grupa 2 - Literatura i egzystencja



 Temat: Literatura i egzystencja. Tadeusz Różewicz „Kartoteka”.



1.     Egzystencjalizm.
Dwudziestowieczny kataklizm obydwu wojen światowych i doświadczenia obu totalitaryzmów (faszyzmu i komunizmu) wyjątkowo mocno odsłoniły bezradność jednostki wobec losu i historii.. 
Zwłaszcza II wojna światowa wywołała kryzys światopoglądowy i literatura drugiej połowy XX wieku stanęła wobec problemu opisania kondycji ludzkiej w zupełnie nowy sposób.
W jaki sposób opisać absurd świata po „spełnionej apokalipsie”, gdy przestały obowiązywać dawne reguły? gdy pojęcia stały się „tylko wyrazami”?
Próbę opisania tego „świata odwróconego Dekalogu” (bezsensowego, pełnego jedynie pustki) w literaturze światowej podjęli egzystencjaliści (egzystencjalizm).
W tym świecie zniszczonym przez „spełnioną apokalipsę” nie ma już Boga, świat i człowiek są dziełem przypadku i nie ma na co czekać, bo nikt nas nie będzie za zło karał ani za dobro wynagradzał.
Jak więc żyć? Noblista Albert Camus napisał esej „Mit Syzyfa”, w którym dokonał reinterpretacji sławnego mitu. Pokazał Syzyfa nie jako poddanego woli bogów człowieka, ale jako bohatera absurdalnego, który dzięki świadomości może się zbuntować i sam nadać sens swojemu absurdalnemu istnieniu.
2.     Egzystencjalizm w literaturze polskiej.
W powojennej Polsce egzystencjaliści byli potępiani jako przedstawiciele „filozofii rozpaczy”, która stanowiła zaprzeczenie oficjalnej ideologii marksistowskiej.
Po 1956 r. elementy egzystencjalizmu można odnaleźć w dramatach Tadeusza Różewicza, w twórczości np. Marka Hłaski, Gustawa Herlinga-Grudzińskiego, Tadeusza Konwickiego i  Jarosława Iwaszkiewicza.


4. Tadeusz Różewicz , „Kartoteka” (informacje)  Teatr telewizji

Uwaga: W 1992 r. w próbach do spektaklu "Kartoteki" w Teatrze Polskim we Wrocławiu uczestniczył Tadeusz Różewicz i dopisał wówczas "Kartotekę rozrzuconą". Pojawiło się w niej dwóch bohaterów: Bohater I z "Kartoteki", który jest już starym człowiekiem na wózku inwalidzkim i młodszy Bohater II. Do tekstu Różewicz dołączył m.in. fragmenty gazet i programów telewizyjnych, aby w ten sposób ukazać chaos współczesnego swiata.