Joanna Ziembińska-Kurek
LITERATURA I ŻYCIE
PROGRAM NAUCZANIA JĘZYKA POLSKIEGO
w Liceum Ogólnokształcącym
Szkolnego Punktu Konsultacyjnego
im. Katarzyny Jagiellonki
przy Ambasadzie RP
w Sztokholmie
Sztokholm 2016/Aktualizacja wrzesień 2018
Ogólna charakterystyka programu
Uwagi o realizacji programu
Ogólne cele kształcenia
Szczegółowe cele kształcenia
Teksty kultury
Treści nauczania
Procedury osiągania celów kształcenia
Osiągnięcia uczniów po zrealizowaniu programu
OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU
Program jest przeznaczony dla uczniów liceum ogólnokształcącego Szkolnego Punktu Konsultacyjnego przy Ambasadzie RP w Sztokholmie.
Na IV etapie edukacji proponuję zapoznanie uczniów z polską kulturą współczesną (XX i XXI wieku) oraz z tekstami z czasów dawniejszych (od średniowiecza do XIX wieku), które składają się na kod kulturowy Polaków.
Uczniowie otrzymają niezbędny zestaw tekstów kultury oraz będą ćwiczyć umiejętności, które pozwolą im samodzielnie zdobywać wiedzę na temat polskiej kultury.
Cele i treści nauczania języka polskiego oraz oczekiwane umiejętności są zgodne z zawartością Ram programowych kształcenia uzupełniającego dla szkolnych punktów konsultacyjnych, zał. nr 1 do Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 sierpnia 2010 r. (poz.1143)
UWAGI O REALIZACJI PROGRAMU
Nauczanie odbywa się w cyklu trzyletnim.
W pierwszym roku nauczanie odbywa się Wokół motywów
literackich: życie, śmierć, ojczyzna, miłość, szczęście.
Nauczanie
w drugim roku jest skoncentrowane wokół zagadnień: Literatura
– od mimetyzmu do kreacjonizmu, od fikcji do literatury faktu.
Trzeci rok nauczania dotyczy Kierunków rozwoju
literatury współczesnej.
Nauczanie obejmuje około 30 spotkań w roku szkolnym.
Celem nauczania jest przede wszystkim wyposażenie ucznia w
narzędzia umożliwiające mu samodzielne zdobywanie wiedzy o kraju, czyli język
przodków oraz zainteresowanie Polską. Rozumienie czytanych, słuchanych i
oglądanych tekstów kultury jest tu najważniejszą umiejętnością, jaką uczeń
zdobywa w procesie edukacji kulturowej, a kształtowanie świadomości językowej
oraz bogacenie słownictwa jest najważniejszym składnikiem edukacji językowej
uczenia.
Kształcenie językowe jest traktowane funkcjonalnie i teoria
zastępowana jest praktyką. Uczeń korzysta ze słowników, poradników oraz
Internetu w codziennym zmaganiu sie z trudną materią polszczyzny zarówno literackiej,
jak i potocznej.
Uczeń nie ma być zbytnio obciążany pracami domowymi. Analizowanie
i interpretowanie fragmentów tekstów literackich odbywa się przede wszystkim w
czasie lekcji. Umiejętności czytania współczesnych tekstów kultury mają spowodować,
by odbiór ich nie pozostał tylko na poziomie warstwy fabularnej czy dosłownej.
Za podstawowy wyznacznik metod nauczania przyjęta jest zasada
„mniej znaczy więcej”.
OGÓLNE CELE KSZTAŁCENIA
Zadania szkoły i nauczyciela
1. Kształtowanie tożsamości indywidualnej oraz rozwijanie poczucia
związku ze wspólnota narodowa kraju przodków.
2. Zapoznanie z dorobkiem kulturowym tworzącym świadomość narodową
Polaków.
3. Zapoznanie z kultura współczesna i tekstami kultury
odzwierciedlającymi wizerunek dzisiejszej Polski.
4. Zapoznanie z tradycjami i obyczajowością Polski oraz
uświadomienie różnic międzyzwyczajami różnych narodów i kultur.
5. Rozwijanie umiejętności komunikowania sie w języku polskim w
różnych sytuacjach.
6. Kształcenie umiejętności samodzielnego korzystania z różnych
źródeł wiedzy o Polsce.
7. Kształtowanie świadomości związków kultury polskiej z kulturą
Europy i świata.
SZCZEGÓŁOWE CELE KSZTAŁCENIA
Słuchanie
Uczeń umie:
1. uważnie i aktywnie słuchać,
2. słuchać ze zrozumieniem wypowiedzi o różnym charakterze, także
nadawanych za pomocą środków audiowizualnych,
3. rozpoznawać środki językowe pełniące różne funkcje
stylistyczne,
4. dostrzegać intencje nadawcy wypowiedzi.
Czytanie
Uczeń umie:
1. czytać na głos, prawidłowo akcentując wyrazy i stosując akcent
zdaniowy,
2. czytać ze zrozumieniem utwory literackie i inne teksty kultury,
3. dostrzegać intencje nadawcy wypowiedzi,
4. rozpoznawać specyficzne cechy gatunków literackich i
publicystycznych,
5. rozpoznawać wartości wpisane w teksty kultury,
6. stosować podstawowe pojęcia z poetyki,
7. odczytywać kody różnych dziedzin sztuki,
8. dostrzegać związki tekstów kultury z historia Polski,
9. korzystać z różnych źródeł informacji.
Mówienie
Uczeń umie:
1. poprawnie wypowiadać się w różnych formach i sytuacjach,
2. wyrażać uczucia i emocje,
3. formułować, uzasadniać i bronić własne sądy,
4. przestrzegać zasad etykiety językowej,
5. recytować utwory literackie.
Pisanie
Uczeń umie:
1. poprawnie wypowiadać się w różnych formach gatunkowych,
2. analizować i interpretować utwory literackie oraz inne teksty
kultury,
3. komponować dłuższe wypowiedzi,
4. dostosować styl do formy wypowiedzi,
5. stosować formuły grzecznościowe odpowiednie do sytuacji,
6. stosować obowiązujące normy poprawnościowe, posługując się słownikami,
7. redagować własny tekst.
Świadomość językowa
Uczeń zna
słownictwo dotyczące następujących obszarów tematycznych:
1. Ja i moi bliscy
2. Dom i otoczenie
3. Życie codzienne
4. Zdrowie i sport
5. Podróże i turystyka.
6. Środowisko naturalne
7. Technika, media
8. Wiedza o Polsce
9. Język nauki
TEKSTY KULTURY
(nie
mniej niż 8 pozycji książkowych oraz wybrane
przez nauczyciela teksty o mniejszej objętości, przy czym nie można
pominąć autorów i utworów oznaczonych gwiazdką):
Miron
Białoszewski — wybrane utwory
*Bogurodzica,
Tadeusz
Borowski — wybrane opowiadanie
Jarosław
Iwaszkiewicz — wybrane opowiadanie
*Jan
Kochanowski — wybrane pieśni, treny (inne niż w gimnazjum) i psalm
Lament
świętokrzyski
Adam
Mickiewicz — wybrane sonety i inne wiersze
(w tym Romantyczność),
*Dziady
część III, *Pan Tadeusz
Cyprian
Norwid — wybrane wiersze
Bolesław
Prus, *Lalka
Władysław
Stanisław Reymont, Chłopi (tom I — Jesień)
*Bruno
Schulz — wybrane opowiadanie
Mikołaj
Sęp Szarzyński — wybrane sonety
Juliusz
Słowacki — wybrane wiersze
Stanisław
Wyspiański, *Wesele
Stefan
Żeromski — wybrany utwór (Ludzie bezdomni, Wierna rzeka, Echa leśne lub
Przedwiośnie)
wybrane
wiersze następujących poetów: Krzysztof Kamil Baczyński, Stanisław Barańczak,
Józef Czechowicz, Konstanty Ildefons Gałczyński, Zbigniew Herbert, Jan
Kasprowicz, Jan Lechoń, Bolesław Leśmian, Ewa Lipska, Czesław Miłosz, Kazimierz
Przerwa-Tetmajer, Julian Przyboś, Tadeusz Różewicz,
Leopold Staff, Wisława Szymborska, Julian Tuwim, Adam Zagajewski
Teksty
poznawane w całości lub w części:
Witold
Gombrowicz, *Ferdydurke
Gustaw
Herling-Grudziński, Inny świat
Ryszard
Kapuściński, Podróże z Herodotem
Hanna
Krall, Zdążyć przed Panem Bogiem
Tadeusz
Konwicki, Mała Apokalipsa
Ignacy
Krasicki — wybrana satyra lub Monachomachia
Adam
Mickiewicz, Dziady część IV
Jan
Chryzostom Pasek, Pamiętniki
Juliusz
Słowacki, Kordian
Gabriela
Zapolska, Moralność pani Dulskiej
Wybrane
filmy:
Pan
Tadeusz, Panny z Wilka, Popiół i diament,
Ziemia obiecana (reżyser Andrzej Wajda)
inne
wybrane filmy z twórczości polskich reżyserów
(np. Krzysztofa Kieślowskiego, Andrzeja Munka,
Krzysztofa Zanussiego)
Wybrane
inscenizacje polskiego dramatu (Tango S. Mrożka)
TREŚCI NAUCZANIA
PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW KSZTAŁCENIA
Procedury,
czyli metody nauczania, to systematycznie stosowane przez nauczyciela sposoby
postępowania, które dają się powtarzać i prowadzą do zamierzonego celu. Przy
wyborze metod trzeba uwzględnić podstawowe zasady dydaktyczne oraz strategie
nauczania i uczenia się, a także reguły odnoszące się do nauczania danego
przedmiotu.
Efektywne nauczanie przedmiotu język
polski w Szkolnym Punkcie Konsultacyjnym jest trudne z uwagi na wysokie
wymagania programowe i bardzo ograniczoną liczbę godzin na ich realizację.
W programie zaproponowano różnorodne
metody i formy pracy dydaktycznej, które będą wspierane IT.
Wybór uwarunkowany jest różnymi
czynnikami, m.in.:
·celami dydaktycznymi zajęć,
·treściami kształcenia,
·zainteresowaniami uczniów i ich
możliwościami percepcyjnymi,
·środkami dydaktycznymi dostępnymi na
konkretnej lekcji.
Planowanie zostało dopasowane do
możliwości konkretnej grupy uczniów i posiadanych środków dydaktycznych.
Cele:
·świadome i aktywne uczestnictwo
uczniów w procesie nauczania i uczenia się,
·łączenie treści teoretycznych z
działaniami praktycznymi,
·systematyczność,
·trwałość wiedzy uczniów.
Strategie:
- problemowa (uczenie się przez odkrywanie),
- operacyjna (uczenie się przez działanie),
- asocjacyjna (uczenie się przez przyswajanie),
- emocjonalna (uczenie się przez przeżywanie).
- problemowa (uczenie się przez odkrywanie),
- operacyjna (uczenie się przez działanie),
- asocjacyjna (uczenie się przez przyswajanie),
- emocjonalna (uczenie się przez przeżywanie).
Przy dużej dyscyplinie i systematyczności
ze strony nauczyciela i uczniów przewaga metod aktywnych powinna przynieść dobre rezultaty.
1) metody poszukujące – metoda
hermeneutyczna, metoda problemowa (za i przeciw, projekt, mapa mentalna, portfolio),
dyskusja (dyskusja panelowa, burza mózgów, metaplan);
2) metody wdrażające do praktycznego
działania − zajęcia praktyczne, przekład intersemiotyczny (przygotowanie
prezentacji);
3) metody
podające − wykład, praca z tekstem podręcznika, opis, pogadanka;
4) metody
oglądowe − drama.
Ad. 1) Metody poszukujące
- Metoda heurystyczna – dzięki pytaniom
zadawanym przez prowadzącego zajęcia – krok po kroku – uczniowie dochodzą do
samodzielnej interpretacji tekstu kultury. Pytaniom towarzyszą ćwiczenia
praktyczne.
- Metoda hermeneutyczna – daje
sposobność badania współczesnych tekstów bez odwoływania się do kontekstów
historycznych i biograficznych.
- Metoda problemowa –
uczniowie (samodzielnie lub w grupach) badają zagadnienie, wykorzystując
różne źródła informacji. Na zajęciach większość problemów ma charakter
otwarty (tzn. rozwiązanie nie jest znane). Rzadziej będą pojawiały się formy
zamknięte (tzn. rozwiązanie problemu jest znane, ale nie uczniom). Ma to
uatrakcyjnić zajęcia i stworzyć platformę porozumienia między nauczycielem a
uczniami, gdyż wszyscy są w tej samej sytuacji poznawczej.
- Metoda za i przeciw – umożliwia
skonfrontowanie własnego stanowiska z innym, uczy kultury rozmowy, negocjacji i
poszanowania cudzych poglądów.
Stosowanie tej metody uczy odważnego
formułowania własnych sądów i ułatwia ich ewentualną weryfikację – bez obawy
posądzenia o brak wiedzy.
- Metoda projektu – uczeń (lub grupa uczniów) realizuje wybrany i uzgodniony z nauczycielem projekt. Uczy to samodzielności, planowania pracy, przedsiębiorczości, kreatywności, współpracy w grupie, gromadzenia materiałów z różnych źródeł, projektowania sposobu prezentacji i sprawdzania, czy wybrane zagadnienie i sposób jego przedstawienia znalazły zainteresowanie wśród odbiorców. Praca nad projektem stymuluje uczniów, obliguje do syntetyzowania wiedzy, a tym samym uczy uczenia się.
- Mapa mentalna służy aktywizowaniu
wszystkich uczniów. Każda osoba ma okazję do wypowiedzenia się, do prezentacji
własnych skojarzeń i pomysłów. Sporządzanie mapy mentalnej stwarza pole do
popisu dla uczniów kreatywnych, a tym słabszym daje możliwość włączenia się do
pracy.
- Metoda portfolio – kształci
umiejętności wyszukiwania i segregowania informacji na wybrany temat, a także
uczy młodych ludzi terminowości, systematyczności oraz planowania ze względu na
wyznaczony czas opracowania zagadnienia. Nauczyciel zaś zyskuje sposobność do
lepszego poznania ucznia, gdyż zawartość jego portfolio świadczy o kręgu
zainteresowań, o skali poszukiwań, o samodzielności, pomysłowości i
wnikliwości.
- Dyskusja (panelowa, burza mózgów, metaplan).
Odgrywa ważną rolę w kształtowaniu sprawności językowej uczniów oraz
umożliwia przygotowanie do zabierania głosu w publicznej dyskusji.
- Burza mózgów (giełda pomysłów) –
metoda zbiorowego rozwiązywania problemów, bardzo dobrze rozwija wyobraźnię.
Składa się z dwóch etapów: zapisania na tablicy wszystkich − nawet najbardziej
zaskakujących − pomysłów, a następnie ich selekcji i oceny pod kątem
najlepszego rozwiązania. Przeprowadzanie burzy mózgów przebiega w sposób
spontaniczny, najczęściej towarzyszy temu humor, co może być czynnikiem
pobudzającym do aktywności nawet uczniów niechętnie zabierających głos.
- Metaplan
pozwala na postawienie diagnozy
sytuacji i znalezienie rozwiązania problemu indywidualnie lub grupowo. Stosując
graficzny sposób zapisu kolejnych etapów analizy danego zagadnienia, uczniowie
odpowiadają na umieszczone w tabeli pytania:
Jak jest?;
Jak być powinno?;
Dlaczego nie jest tak, jak powinno
być?.
Następnie w ostatniej rubryce
zapisują wnioski.
Metoda ta uczy analizowania i
oceniania różnych kwestii oraz wyrażania własnego zdania. Ułatwia też
dochodzenie do konkluzji.
Ad. 2) Metody wdrażające do praktycznego działania
- Prezentacja pracy przed klasą pozwala ocenić medialne umiejętności ucznia oraz uzmysławia, jak wypadł na tle klasy oraz czy zmieścił się w czasie przeznaczonym na wystąpienie.
Zajęcia praktyczne mogą dotyczyć pisania np. recenzji z filmu, spektaklu teatralnego.
W ramach przekładu intersemiotycznego
do tekstów literackich omawianych na lekcjach można wykonać
ilustracje, nakręcić krótki film ilustrujący na przykład nastrój i klimat wiersza, dobrać
odpowiednie tło muzyczne lub dzieła malarskie.
Ad. 3) Metody podające
Metodę wykładu jest ograniczona do niezbędnego minimum. W trakcie wykładu uczniowie robią notatki, które następnie zostaną ocenione.
Praca z tekstem podręcznika
dotyczy tekstów literackich, publicystycznych, popularnonaukowych.
Opis dzieła literackiego lub
wydarzenia kulturalnego po wycieczce do instytucji kulturalnej (po odpowiednim
przygotowaniu teoretycznym z podręcznika).
Pogadanka, gdy na lekcję uda się
zaprosić osobę związaną z działalnością kulturalną.
Ad. 4) Metody oglądowe
Drama
i techniki dramowe poprzez działanie i zabawę umożliwiają wykorzystanie
spontaniczności oraz pomysłowości uczniów. Drama rozwija wyobraźnię, zdolności
artystyczne i motorykę ciała. Pomaga kształtować zdolność empatii i postawę tolerancji
wobec innych. Dzięki tej metodzie uczniowie zdobywają umiejętność rozróżniania
emocji oraz ich okazywania lub ukrywania, a także poznają różnorodne role
społeczne.
Cel wszystkich strategii:
- Zainteresowanie uczniów polską
literaturą.
- Usystematyzowanie wiedzy o historii
literatury.
- Wdrożenie do korzystania z różnych
źródeł informacji.
- Wyrabianie własnego zdania na temat
omawianego tekstu kultury.
- Przyjmowanie innych opinii o
różnorodnych tekstach kultury.
Dążenie do tego, by wiedza była funkcjonalna − by pogłębiała i wzbogacała odbiór tekstów kultury, poszerzała słownictwo − czyli przyczyniała się do rozwoju ucznia.
Dążenie do tego, by wiedza była funkcjonalna − by pogłębiała i wzbogacała odbiór tekstów kultury, poszerzała słownictwo − czyli przyczyniała się do rozwoju ucznia.
Samoocena
Ważne jest tworzenie sytuacji
dydaktycznych, które dostarczą uczniowi narzędzia do samooceny. Ocena nauczyciela
powinna współgrać z samooceną ucznia.
Pytania do samooceny:
Pytania do samooceny:
- Co jest moją mocną stroną?
- Jakie mam słabe punkty?
- Co zostało dobrze opanowane, jakie
mam jeszcze braki?
- Z czym mam trudności?
- Jakie są przyczyny tych trudności?
- Czy lepiej piszę, czy też wypowiadam
się?
- Czy potrafię wyrobić sobie na
określony temat własne zdanie i uzasadnić je?
OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW PO ZREALIZOWANIU PROGRAMU
Czytanie
Uczeń:
1. czyta na głos, prawidłowo akcentując wyrazy, i stosuje akcent zdaniowy oraz zachowuje intonacje zdania,
2. rozumie dłuższe teksty informacyjne – popularnonaukowe oraz
publicystyczne (np.wywiad, felieton, reportaż),
3. rozumie dłuższe teksty użytkowe – broszury i instrukcje,
4. rozpoznaje podstawowe funkcje wypowiedzi – poznawczą,
impresywną, ekspresywną, fatyczna, metajęzykowa i estetyczna,
5. wyszukuje informacje w tekście i porządkuje je,
6. rozpoznaje jawna i ukryta intencje wypowiedzi (aprobatę,
dezaprobatę, sugestie),
7. dostrzega w wypowiedzi przejawy manipulacji,
8. rozpoznaje ironię,
9. w tekście argumentacyjnym wskazuje tezę, argumenty, przykłady i
wnioski,
10. czyta wybrane utwory literackie (z różnych epok – od XVI do
XXI wieku),
11. rozumie utwory literackie i inne teksty kultury, a w ich
interpretacji uwzględnia różne konteksty – np. biograficzne, historyczne,
filozoficzne,
12. identyfikuje elementy konstrukcyjne struktury tekstu
literackiego – plan wyrażania i plan treści, oraz dostrzega relacje miedzy
nimi,
13. wskazuje i charakteryzuje podstawowe kategorie świata
przedstawionego – temat, motywy, watki, kreacje czasu i przestrzeni, postaci
literackich, budowę fabuły,
14. odczytuje sens całego tekstu i wydzielonych fragmentów oraz
ich funkcje na tle całości,
15. rozpoznaje środki językowe (fonetyczne, słowotwórcze,
fleksyjne, składniowe i leksykalne) pełniące różne funkcje stylistyczne,
16. rozpoznaje wartości wpisane w teksty kultury,
17. zestawia i porównuje różne teksty kultury,
18. stosuje podstawowe pojęcia z poetyki – genologii (rodzaje i
gatunki literackie: pieśń, tren, satyra, sonet, nowela, powieść, opowiadanie,
epopeja, ballada, dramat), wersologii (wers, strofa, rym, rytm, przerzutnia),
stylistyki (epitet, porównanie, metafora, animizacja,personifikacja, symbol,
alegoria, inwersja, apostrofa, inwokacja, paralelizm, anafora, peryfraza,
stylizacja, archaizacja, dialektyzacja, kolokwializacja),
19. korzysta z rozmaitych źródeł informacji – np. słowników,
literatury popularnonaukowej i naukowej, prasy, Internetu.
Słuchanie
Uczeń:
1. rozumie wypowiedzi o złożonej strukturze, w tym nadawane za
pomocą środków audiowizualnych, i odbiera zawarte w nich informacje zarówno
jawne, jak i ukryte,
2. rozumie utwory literackie i inne teksty kultury – filmy,
piosenki i teledyski,
3. rozumie wypowiedzi o charakterze popularnonaukowym i
publicystycznym (np. wywiad, felieton, reportaż),
4. rozumie intencje wypowiedzi (aprobatę, dezaprobatę, prowokacje)
oraz rozpoznaje językowe i pozajęzykowe środki służące jej wyrażeniu,
5. rozumie ukryta intencje wypowiedzi (sugestie i manipulacje
językowa),
6. rozpoznaje ironię,
7. rozpoznaje środki językowe pełniące różne funkcje stylistyczne,
8. odróżnia informacje o faktach od opinii.
Mówienie
Uczeń:
1. swobodnie i spontanicznie porozumiewa się w różnych sytuacjach, stosując właściwe formy komunikowania się,
2. formułuje spójna wypowiedz na tematy związane z otaczającą
rzeczywistością, opowiada o własnych doświadczeniach, opisuje ludzi,
przedmioty, miejsca i sytuacje,
3. wyraża uczucia i emocje,
4. w dyskusji, wystąpieniu publicznym, debacie formułuje swoje
zdanie, uzasadnia je i broni go, podejmuje polemikę,
5. streszcza, omawia przeczytane utwory literackie i inne teksty
kultury, wskazuje ich temat, problematykę, charakteryzuje postaci oraz
przedstawia przebieg akcji,
6. tworzy spójne, dłuższe wypowiedzi na zadany lub wybrany przez
siebie temat,
7. prezentuje przygotowana wypowiedz, posługując się prezentacją
multimedialną,
8. przeprowadza wywiad na wybrany lub wskazany temat,
9. przestrzega zasad etykiety językowej, dostosowuje sposób
wyrażania do stylu właściwego dla danej sytuacji,
10. posługuje się odpowiednią tytulaturą,
11. recytuje utwory literackie, interpretując je głosowo.
Pisanie
Uczeń:
1. zapisuje dyktowane teksty,
2. sporządza notatkę z tekstu słuchanego i czytanego,
3. tworzy spójna pod względem logicznym i składniowym wypowiedź,
4. planuje strukturę wypowiedzi odpowiednia do formy,
5. tworzy formy użytkowe (list prywatny, list oficjalny, podanie,
życiorys, CV),
6. wypowiada sie w różnych formach gatunkowych (opowiadanie, list
prywatny, dziennik, streszczenie, w tym streszczenie tekstu argumentacyjnego,
sprawozdanie, rozprawka),
7. przekształca tekst – formy dramatyczne na tekst epicki, a epikę
na dramat,
8. analizuje i interpretuje wskazane utwory literackie oraz inne
teksty kultury,
9. przedstawia własna opinie na temat poznanych tekstów kultury i
uzasadnia ja,
10. przedstawia (opracowuje w pełni) dowolnie wybrany temat,
11. stosuje w wypowiedziach poznane słownictwo,
12. posługuje sie oficjalna i nieoficjalna odmiana języka,
13. stosuje formuły grzecznościowe odpowiednie do sytuacji,
14. stosuje obowiązujące normy poprawnościowe, posługując sie
słownikami – np. ortograficznym, języka polskiego, frazeologicznym, poprawnej
polszczyzny,
15. redaguje i edytuje własny tekst.
Świadomość językowa (leksyka)
Uczeń posługuje się słownictwem dotyczącym następujących zakresów tematycznych:
A. Ja i moi bliscy:
• dane osobowe (imię, nazwisko, wiek, adres, data i miejsce
urodzenia, wykształcenie),
• wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, talenty i zdolności,
• zainteresowania, hobby, pasje,
• uczucia, emocje, marzenia, plany,
• praca i kariera,
• rodzina, relacje rodzinne i stopnie pokrewieństwa,
• życie towarzyskie,
• konflikty i problemy (w tym problemy etyczne).
B. Dom i otoczenie:
• dom i otoczenie domu,
• miejsce zamieszkania i okolice,
• atrakcje w miejscu zamieszkania i okolicy.
C. Życie codzienne:
• kalendarz (miesiące, dni tygodnia),
• klasa, szkoła, system edukacji,
• sposoby spędzania wolnego czasu (np. kino, teatr, klub),
• żywienie (artykuły spożywcze, posiłki i potrawy, lokale
gastronomiczne, sposoby odżywiania sie),
• zakupy (sklepy, towary, miary i wagi, pieniądze, reklama,
reklamacja),
• ubranie, moda i styl.
D. Zdrowie i sport:
• higiena osobista,
• zdrowy styl życia, dieta,
• dyscypliny i wydarzenia sportowe,
• sprzęt i obiekty sportowe.
E. Podróże i turystyka:
• planowanie wypoczynku i podróży,
• znane miejsca i zabytki,
• baza turystyczna,
• transport.
F. Środowisko naturalne:
• klimat, pogoda, pory roku,
• świat roślin i zwierząt,
• krajobraz,
• ekologia,
• katastrofy naturalne,
• przestrzeń kosmiczna.
G. Technika, media:
• telekomunikacja,
• radio, telewizja, prasa, Internet.
H. Wiedza o Polsce:
• twórcy kultury i ich dzieła,
• święta, tradycje i zwyczaje, rocznice.
I. Język nauki:
• terminy z zakresu wiedzy o języku,
• terminy z zakresu wiedzy o literaturze.