W gimnazjum pisaliście
rozprawki, charakterystyki, listy - umiecie już zatem skomponować trójdzielną pracę,
zbudować wypowiedź poprawną pod względem gramatycznym, ortograficznym i interpunkcyjnym, użyć stosownego
słownictwa, uargumentować swoje stanowisko. Owe umiejętności
wykorzystacie w szkole ponadgimnazjalnej, zdobywając i kształcąc zarazem nową umiejętność — analizy i
interpretacji dzieł literackich. Wypracowanie typu maturalnego wymaga bowiem wejścia w rolę badacza i
komentatora literatury.
Przygotowanie dobrej pracy można
porównać do drogi składającej się z kilku ważnych etapów, z
których dopiero przedostatnim (!) jest sama redakcja wypracowania. Nie warto
zatem zabierać
się do pisania od razu po przeczytaniu tematu.
Krok 1. Analiza tematu
Temat pracy ma postać pytania bądź polecenia (np. scharakteryzuj,
porównaj, oceń), czasem dodatkowo
uściślonego (np. zwróć uwagę na, określ). Wyznacza on zbiór zagadnień
poruszanych w wypracowaniu oraz
zakres materiału, który należy uwzględnić w pracy. Tematy są zawsze formułowane
w odniesieniu do jednego lub dwóch tekstów literackich (bądź ich fragmentów), np.
1.
„Jak Gustaw Herling-Grudziński interpretuje
starotestamentową historię Abrahama w opowiadaniu Ofiarowanie'! Porównaj
świat przedstawiony w obu tekstach oraz określ funkcje
występujących między nimi różnic."
2.
„Scharakteryzuj
wizerunek Boga i jego relacje z człowiekiem w Psalmie 23 i Psalmie
91. Zwróć uwagę na kreację podmiotu i
adresata lirycznego w obu utworach."
3.
„Dosłowność i symbolika w przypowieści biblijnej. Rozwiń
temat na podstawie analizy Przypowieści o robotnikach w winnicy oraz
innych znanych Ci utworów."
Kilkakrotnie przeczytaj temat i
ustal:
•
jakie zadania musisz wykonać;
•
do jakich utworów należy się odwołać.
Krok 2. Praca z tekstem
Zrealizowanie tematu wymaga
szczegółowej analizy tekstów literackich (utwory liryczne są
najczęściej przywoływane w całości, epickie i dramatyczne -
we fragmentach). Musi być ona podporządkowana tematowi, czyli dotyczyć
problemów zdefiniowanych na wcześniejszym etapie.
Dokładnie i co
najmniej dwukrotnie przeczytaj teksty.
Zaznacz w nich wszystkie
fragmenty odnoszące się bezpośrednio do tematu, przeanalizuj je i sporządź notatki, uwzględniając przede
wszystkim następujące zagadnienia:
•
kto, do kogo, o czym, w jakiej sytuacji
(czas, miejsce) mówi;
•
jakie cechy charakteru postaci ujawniają
się w ich słowach i zachowaniach;
•
jaki jest związek fragmentu z wymową utworu
(jakie istotne dla utworu problemy
znajdują swoje odzwierciedlenie w analizowanym fragmencie);
znajdują swoje odzwierciedlenie w analizowanym fragmencie);
•
jaki jest kształt językowy tekstu.
Krok 3. Planowanie pracy
Przed rozpoczęciem
pisania warto uporządkować materiał zgromadzony podczas analizy tekstów
i zastanowić się nad kolejnością poruszanych zagadnień. Już na tym etapie
powinien pojawić
się zamysł całości: wstępu, rozwinięcia tematu, zakończenia. Częstym błędem
jest zaczynanie lub kończenie pracy
banalnymi i ogólnikowymi refleksjami o świecie i życiu, niewiążącymi się z tematem, oraz brak porządku w
prezentowaniu kolejnych argumentów.
Ułóż szkicowy plan
swojej wypowiedzi.
Sformułuj
(hipo)tezę badawczą lub zadaj pytania, na które chcesz odpowiedzieć w
swojej pracy.
Zapisz w punktach rozważane
problemy (argumenty na rzecz tezy, odpowiedzi na zadane
pytania), stanowiące rozwinięcie, czyli główną część
pracy.
Zastanów
się, jak powiązać wstęp z zakończeniem (sformułować
wnioski w odniesieniu do postawionej tezy).
Krok
4. Redagowanie pracy
W
wypracowaniu typu maturalnego ocenia się rozwinięcie tematu (czyli wartość merytoryczną pracy),
kompozycję, styl, język (poprawność składniową, leksykalną, frazeologiczną,
fleksyjną) oraz zapis (poprawność ortograficzną i interpunkcyjną, estetykę).
Podczas pisania warto pamiętać o tych
kryteriach.
Kluczem do sukcesu jest podporządkowanie
zamysłu interpretacyjnego tematowi. Oznacza to konieczność selekcji zgromadzonego
materiału, czyli rezygnację z treści, które nie są związane
z omawianym zagadnieniem.
Wykorzystaj wnioski z analizy tekstu
Jeżeli temat tego wymaga, odwołaj się do
całości utworu, którego fragment analizujesz,
ale przywołuj tylko fakty
istotne z punktu widzenia tematu (nie streszczaj).
Wypracowanie sprawdza również
Twoją wiedzę polonistyczną. Umiejętność analizy i interpretacji
tekstu — choć kluczowa — nie wystarczy, jeśli nie spojrzysz na utwór w szerszym
kontekście,
np. literackim, kulturowym, historycznym, biograficznym, filozoficznym. Dlatego przygotowania do pracy klasowej musisz
rozpocząć już w domu, powtarzając wiadomości, o których była mowa na
zajęciach. Pomoże Ci w tym przypomnienie pojęć kluczowych, a także
powtórne przeczytanie podręcznikowych lekcji stanowiących wstęp do epoki bądź
jej podsumowanie (wędrówki przez motywy i
symbole).
Posługuj się terminologią dotyczącą
m.in.:
•
sytuacji nadawczo-odbiorczej (np. narrator
pierwszoosobowy, podmiot zbiorowy, adresat
liryczny);
liryczny);
•
świata przedstawionego (np. fabula, wątek, bohater
pierwszoplanowy);
•
rodzaju i gatunku (np. liryka, epika, opowiadanie,
komedia);
•
środków stylistycznych (np. metafora, rym, pytanie
retoryczne).
Odwołaj
się do pojęć historyczno- i teoretycznoliterackich kluczowych dla danego
tekstu. Posługuj się cytatami w funkcji argumentacyjnej.
Czytającemu łatwiej będzie
śledzić tok Twojego rozumowania, jeżeli dobrze skomponujesz pracę. Zadanie ułatwi Ci sporządzony wcześniej
plan.
Zadbaj o czytelny podział
akapitowy.
Scalaj
zdania w większe
całości — każde kolejne powinno wynikać z poprzedniego. Wiąż
z sobą akapity (używaj w tym celu łączników, np. po pierwsze, po
drugie, zatem, jednak, natomiast, przede wszystkim, należy też
wspomnieć, nie wolno zapominać, podobnie
jak, w przeciwieństwie, z drugiej strony,). Nie
powtarzaj tych samych wniosków czy sądów.
Krok
5. Poprawa pracy
Zapisanie ostatniego zdania nie
jest równoznaczne z zakończeniem realizacji zadania. Za prawdziwy finał należy
uznać sprawdzenie i korektę pracy.
Uważnie przeczytaj pracę przed oddaniem.
Popraw błędy językowe (możesz skorzystać ze słownika
ortograficznego i poprawnej
polszczyzny).
Wyeliminuj powtarzające
się myśli.
(Źródło: Zrozumieć tekst,
zrozumieć człowieka. Podręcznik do języka polskiego. Klasa 1 Część 1. WSiP
2008, ss. 78-80. Opracowała
Katarzyna Olejnik)