niedziela, 8 kwietnia 2018

Blok 13

Temat: Źródła i cechy dramatu. Dramat romantyczny na przykładzie "Dziadów" cz. III A. Mickiewicza.




1.       Geneza i cechy rodzajowe dramatu.
Dramat - jeden z trzech podstawowych rodzajów literackich (obok liryki i epiki). We wszystkich kręgach kulturowych miał genezę obrzędową i religijno-rytualną. Dramat europejski - w starożytnej Grecji na podłożu obchodów dionizyjskich.
Teoretyczne podstawy dramatu zostały zawarte w „Poetyce" Arystotelesa. Jest głównie przeznaczony do realizacji scenicznej.

Świat przedstawiony nie wymaga obecności podmiotu literackiego - dramat uzewnętrznia bezpośrednio swój świat przedstawiony. Jego struktura koncentruje się wokół wyraziście zarysowanej akcji. W trady­cyjnym dramacie ma ona swoje fazy:
a)      ekspozycja - sytuacja wyjściowa, zapoznanie z postaciami i prob­lemami,
b)      rozwiniecie akcji - rozwój wydarzeń, wynikający z zarysowanego
konfliktu,
c)      perypetia - nieoczekiwany zwrot akcji, komplikujący jej dotych­czasowy rozwój,
d)      punkt kulminacyjny - moment, w którym sprzeczne dążenia bohate­rów osiągają największą intensywność, moment, mający rozstrzyga­jące znaczenie dla losów postaci,
e)      rozwiązanie akcji - rozstrzygnięcie konfliktu (w tragedii finał jest katastrofą).

Czynnikami dynamizującymi akcje są: konflikt oraz intryga.
Całość akcji dramatu dzieli się na: akty, sceny, odsłony.

Świat przedstawiony dramatu charakteryzuje również:
-     duża kondensacja czasu fabuły,
-     ograniczenie przestrzenne,
-     dominacja czasu teraźniejszego (akcja tu i teraz),
-     fabuła najczęściej jednowątkowa.

Bohater/bohaterowie - podlega/ją głównie charakterystyce pośredniej (przez działanie i wypowiedzi).
Bardzo ścisłe powiązanie postaci dramatu (poprzez ich udział w konflikcie).
Wyraźne zhierarchizowanie postaci, często ich kontrastowe lub paralelne prowadzenie.

Główną formą podawczą w dramacie jest:
a)       dialog (dzięki niemu rozwija się akcja, prezentowane są charaktery postaci, konfrontacja stanowisk, skłócone racje),
b)       monolog (właściwy oraz wygłaszany na stronie, a także szczególna odmiana monologu = wypowiedzi chóru).

Struktura językowa dramatu jest dwuwarstwowa:
-     tekst główny (dialogi i monologi postaci),
-     tekst poboczny (didaskalia) = informacje, wskazówki, charakterystyki postaci pochodzące od autora.


2.       „Dziady” cz. III Adama Mickiewicza jako wybitna realizacja dramatu romantycznego.

3.       Cechy dramatu romantycznego
- Synkretyzm - łączenie elementów dramatycznych z epickimi i lirycznymi, monumentalnych scen zbioro­wych - z partiami kameralnymi, wątków realistycznych - z fantastycznymi, patosu - z groteską, komizmu -z tragizmem.
- Odrzucenie klasycznej reguły trzech jedności - fabuła jest swobodna i luźno skomponowana, jej epizody rozgrywają się w rozmaitym czasie i w różnych miejscach.
- Fragmentaryczność - sceny stanowią jedynie fragmenty większej, nieznanej całości i nie ma pomiędzy nimi bezpośrednich związków przyczynowo-skutkowych.
- Kompozycja otwarta - całość dzieła często pozostaje niedomknięta i wieloznaczna, jakby utwór miał być kontynuowany bądź uzupełniany.
- Udział świata nadprzyrodzonego - na scenie pojawiają się siły pozaziemskie, które nadają wydarzeniom wymiar metafizyczny (tj. odnoszący się do duchowej istoty świata).
- Rozmaitość form wierszowych - różnorodności stylów zastosowanych w dramacie odpowiada zróżnicowa­nie form wiersza, kształtowanego odmiennie w partiach epickich, lirycznych, dialogowych, operowych itp.
4.       Zadania