Temat:
Dramat młodopolski na przykładzie „Wesela” Stanisława
Wyspiańskiego.
1.
Teatr modernistyczny.
2.
Stanisław
Wyspiański. Jego wizja teatru.
5.
Tekst.
Ad.
1.
Dramat
modernistyczny (koniec
XIX w.)
zerwał
on z realistyczną
konwencją naśladowania
rzeczywistości na scenie. Posługiwał
się symbolem,
groteską, przerysowaniem, deformacją.
Tekst staje się tylko jednym
ze składników inscenizacji, obok
tańca, gry aktorskiej, muzyki, scenografii, gry świateł.
Cechy charakterystyczne:
- zerwanie z tradycją (antyczną, realistyczną, romantyczną itd.)- zerwanie z podziałem na tragedię i komedię
- przeplatanie się scen realistycznych z fantastycznymi
- synkretyzm sztuk (teatru, muzyki, malarstwa, tańca)
- oniryzm
- nastrój tajemniczości, niezwykłości
- symbolizm
- ekspresjonizm
- naturalizm
- baśniowość, ludowość
- indywidualizacja języka bohaterów, posługiwanie się językiem potocznym, także gwarą
- dekadentyzm
- konflikt między mentalnością modernistyczną a filisterską
- pogłębiona analiza psychologiczna bohaterów.
Ad. 2.
S. Wyspiański, I ciągle widzę ich twarze
I ciągle widzę ich twarze,
ustawnie w oczy ich patrzę -
ich nie ma - myślę i marzę,
widzę ich w duszy teatrze.
Teatr mój widzę ogromny,
wielkie powietrzne przestrzenie,
ludzie je pełnią i cienie,
ja jestem grze ich przytomny. [...]
8.
Zadanie domowe
Testy badające rozumienie czytanego tekstu literackiego.
Test 1. dotyczy Aktu I - pomoże zrozumieć wzajemne relacje chłopów i inteligencji.
Test 2. pomoże zrozumieć neoromantyczny charaker Aktu II (cześć 1) oraz jego symbolikę (część 2).
Obydwie części obowiązkowe, ale naprawdę warto zrobić te zadania!
Powodzenia!
Testy badające rozumienie czytanego tekstu literackiego.
Test 1. dotyczy Aktu I - pomoże zrozumieć wzajemne relacje chłopów i inteligencji.
Test 2. pomoże zrozumieć neoromantyczny charaker Aktu II (cześć 1) oraz jego symbolikę (część 2).
Obydwie części obowiązkowe, ale naprawdę warto zrobić te zadania!
Powodzenia!