sobota, 21 kwietnia 2018

Blok 14


Temat: Dramat młodopolski na przykładzie „Wesela” Stanisława Wyspiańskiego.

1. Teatr modernistyczny.
2. Stanisław Wyspiański. Jego wizja teatru.
5. Tekst.
8. Zadanie domowe 1 i 2.


Ad. 1.
Dramat modernistyczny (koniec XIX w.) zerwał on z realistyczną konwencją naśladowania rzeczywistości na scenie. Posługiwał się symbolem, groteską, przerysowaniem, deformacją. Tekst staje się tylko jednym ze składników inscenizacji, obok tańca, gry aktorskiej, muzyki, scenografii, gry świateł.

Cechy charakterystyczne:

- zerwanie z tradycją (antyczną, realistyczną, romantyczną itd.)
- zerwanie z podziałem na tragedię i komedię
- przeplatanie się scen realistycznych z fantastycznymi
- synkretyzm sztuk (teatru, muzyki, malarstwa, tańca)
- oniryzm
- nastrój tajemniczości, niezwykłości
- symbolizm
- ekspresjonizm
- naturalizm
- baśniowość, ludowość
- indywidualizacja języka bohaterów, posługiwanie się językiem potocznym, także gwarą
- dekadentyzm
- konflikt między mentalnością modernistyczną a filisterską
- pogłębiona analiza psychologiczna bohaterów.




Ad. 2.
S. Wyspiański, I ciągle widzę ich twarze


I ciągle widzę ich twarze,
ustawnie w oczy ich patrzę -
ich nie ma - myślę i marzę,
widzę ich w duszy teatrze.


Teatr mój widzę ogromny,
wielkie powietrzne przestrzenie,
ludzie je pełnią i cienie,
ja jestem grze ich przytomny. [...]




8. Zadanie domowe
Testy badające rozumienie czytanego tekstu literackiego. 
Test 1. dotyczy Aktu I - pomoże zrozumieć wzajemne relacje chłopów i inteligencji. 
Test 2. pomoże zrozumieć neoromantyczny charaker Aktu II  (cześć 1) oraz jego symbolikę (część 2).
Obydwie części obowiązkowe, ale naprawdę warto zrobić te zadania!
Powodzenia!