ANALIZA WIERSZA
Analizując i
interpretując wiersz, postaraj się odpowiedzieć na cztery pytania, by Twoja
wypowiedź była jak najbardziej pełna:
- Kto mówi?
- Do kogo mówi?
- O czym mówi?
- W jaki sposób mówi?
Kto mówi?
Zrozumienie
wiersza, jest o wiele prostsze, kiedy wiesz, kto mówi w wierszu (czyli innymi
słowy - kto jest podmiotem lirycznym wiersza, osobą mówiącą w wierszu,
"ja" lirycznym). Staraj się unikać jednego z podstawowych błędów,
polegającego na utożsamianiu autora wiersza z podmiotem lirycznym! Oczywiście,
istnieją czasem przesłanki, żeby postawić znak równości pomiędzy poetą i osobą
mówiącą w wierszu. Nie rób jednak tego automatycznie, na wstępie zakładaj, że
autor wiersza i podmiot liryczny to dwie różne osoby.
Po
przeczytaniu wiersza staraj się "wyciągnąć" z niego jak najwięcej
informacji dotyczących podmiotu lirycznego. Postaraj się znaleźć w wierszu
odpowiedź na te przykładowe pytania:
- Czy postać "ja" lirycznego jest wyeksponowana w wierszu?
- Czy podmiot liryczny jest kobietą czy mężczyzną (przyjrzyj się dokładnie, np. przymiotnikom, jakich używa, mówiąc o sobie)?
- Czy osoba mówiąca w wierszu jest młoda, dojrzała czy starsza?
- Czy podmiot liryczny kojarzy Ci się z jakąś znaną postacią?
- Czy "ja" liryczne wypowiada się w swoim imieniu?
- W jakiej sytuacji znajduje się osoba mówiąca w wierszu?
- Czy podmiot liryczny jest osobą wierzącą?
- Czy "ja" liryczne można utożsamić z autorem wiersza?
W zależności
od konkretnego wiersza, jaki będziesz opracowywać, nasuną Ci się oczywiście
inne pytania dotyczące podmiotu lirycznego. Te przedstawione wyżej traktuj
jedynie jako przykłady. Pamiętaj, że nie spotkasz wiersza, w którym znajdziesz
odpowiedzi na wszystkie pytania.
Do kogo
mówi?
Ustalenie
adresata wiersza (czyli innymi słowy - adresata lirycznego),
zdecydowanie ułatwia odkrycie znaczenia utworu. Przykładowe pytania mogą
wyglądać tak:
- Czy podmiot liryczny kieruje swoją wypowiedź do konkretnego adresata?
- Czy adresatem wiersza jest grupa osób?
- Czy podmiot liryczny kieruje swoją wypowiedź do całego pokolenia?
- Kim jest adresat wiersza (konkretnym człowiekiem, Bogiem, zwierzęciem, przedmiotem, pojęciem abstrakcyjnym…)?
- Czy w każdej strofie wiersza "ja" liryczne zwraca się do tego samego adresata?
- Czy "ja" liryczne zwraca się do osoby, której zadedykowano wiersz?
- Czy podmiot liryczny zwraca się do samego siebie?
O czym się
mówi?
Po
określeniu nadawcy i adresata wiersza, zastanów się nad tym, o czym jest
wiersz, czyli nad jego tematem i sensem. Mogą Ci w tym pomóc przykładowe
pytania:
- Co jest podstawowym tematem wiersza (miłość, wiara, wydarzenie historyczne…)?
- Czy miejsce, w jakim znajduje się podmiot liryczny ma istotne znaczenie?
- Czy czas w wierszu ma znaczenie (symboliczna data, epoka…)?
- Jakie znaczenie dla treści wiersza ma jego tytuł? A może wiersz nie ma tytułu - dlaczego?
- Czy dedykacja może pomoc w interpretacji wiersza?
- W jakim celu powstał wiersz (żeby wzruszać, bawić…)?
W jaki
sposób się mówi?
Odkrycie i
zinterpretowanie warstwy technicznej wiersza zdecydowanie ułatwia
zrozumienie znaczenia utworu. Postaraj się odpowiedzieć na te przykładowe
pytania:
- Czy wiersz należy do liryki bezpośredniej czy pośredniej?
- Czy wiersz jest przykładem liryki osobistej?
- Czy wiersz jest monologiem wewnętrznym?
- Do jakiego gatunku lirycznego należy utwór (hymn, sonet…)?
- W jakim stylu został napisany wiersz?
- Czy wiersz ma tytuł? Jeśli tak, jaką ma on formę?
- Czy wiersz ma motto albo dedykację?
- Czy wiersz ma szczególny układ graficzny (np. Memento K. Wierzyńskiego)?
- Czy w wierszu występuje podział na strofy, czy wiersz jest ciągły (stychiczny)?
- Ile wersów występuje w każdej strofie?
- Z ilu sylab składa się każdy wers?
- Czy występuje średniówka?
- Czy występują rymy? Jakie (żeńskie, parzyste…)?
- Czy występuje refren?
- Czy w wierszu występuje ironia?
- Jaki nastrój dominuje w wierszu?
- Jakich środków stylistycznych użyto? Jaką pełnią one funkcję?
- Czy użyto realistycznego czy fantastycznego sposobu obrazowania?
- Czy widzisz nawiązania do innych dzieł (cytaty, podobny tytuł, podobna budowa)?
Kilka
wskazówek
Odkrycie
sensu wiersza nie jest proste, często nie wystarczą jedynie informacje, które
znajdziesz w samym wierszu. Pomocna może być wiedza o:
- biografii autora - nie chodzi o to, żeby w interpretacji pisać elaborat na trzy strony o życiu i twórczości poety. Chodzi jedynie o to, by dysponować podstawowymi wiadomościami na temat twórcy wiersza. Dobrze jest wiedzieć, kiedy żył, jakie ważne wydarzenia miały miejsce w jego życiu (wojna, emigracja…);
- twórczości autora - znajomość innych wierszy poety ułatwia zrozumienie kolejnego, bo pewne metafory, porównania i pomysły lubią się powtarzać;
- przynależności autora do określonej grupy poetyckiej (np. Awangarda Krakowska, Skamander) - poeci należący do jednej grupy poetyckiej piszą podobnie;
- czasie powstania utworu, tomiku, w którym go umieszczono - te informacje pomagają umiejscowić utwór w czasie i są cenną wskazówką przy interpretacji;
- trudnych słowach użytych w wierszu - przed przystąpieniem do analizowania i interpretowania dobrze jest wyjaśnić niezrozumiałe słowa: archaizmy, dialektyzmy (w utworach stylizowanych na gwarę), profesjonalizmy (wyrazy nieznane powszechnie, zaczerpnięte z dziedzin wiedzy, np. z astronomii). Warto skorzystać ze słownika;
- kontekście historycznym - jeśli wiersz mówi o wydarzeniach historycznych, o których nie mamy większego pojęcia, warto zgłębić wiedzę na ich temat;
- kontekście filozoficznym - jeśli wiersz odsyła do filozofia lub nurtu filozoficznego, pomocna (a czasem niezbędna) jest wiedza na ten temat;
- nawiązaniach - jeśli wiersz nawiązuje do obrazu, zobacz go! Jeśli do utworu muzycznego - posłuchaj go! Jeśli do innego tekstu - przeczytaj (albo chociaż dowiedz się, o czym jest :) )!