Temat:
Swoboda twórcza artysty.
1. Słowo wstępne. Formacje
klasyczne za pierwszą regułę twórczości uważały podążanie za wzorcem
gatunkowym, formacje romantyczne uznawały prawo twórcy do eksponowania własnej
osobowości i wprowadzania zmian w zastanych formach. Awangardyści tworzyli
własne konstrukcje (sprawdź w tabeli
J.Ziomka).
2.
Zadanie:
Przeczytaj podane poniżej utwory z różnych
epok. Odpowiedz na pytania (możesz dodać
własne, które nasunęły Ci się w trakcie lektury) w Tabeli nr 1.
3. Zadanie domowe/grupowe 1: Próba napisania własnego sonetu według klasycznego wzorca gatunkowego (lub zgodnie z duchem wybranej epoki wyzwalającej swobodę twórczą artysty). W komentarzu do własnego sonetu należy napisać, do której z epok nawiązaliście i dlaczego.
4. Zadanie domowe 2: Uzupełnij tabelę nr 2.
Tabela nr 1.
Zagadnienie/
Ważny cytat |
Teksty
(linki)
|
Pytania
|
Notatka
|
1)Sonet.
Obserwując przemiany sonetu od momentu jego pojawienia się aż do
współczesności, można jednoznacznie stwierdzić, że żadna forma stroficzna
nie cieszyła się tak wielką popularnością
i nie przechodziła tak wielu różnorodnych a czasem zadziwiających transformacji.
W oparciu o tę formę można by napisać historię literatury powszechnej albo
też historię różnych teorii literatury, od ujęć klasycznych, przez formalizm, strukturalizm dekonstrukcjonizm czy krytykę feministyczną. I nie ma epoki literackiej (i pewnie jej nie będzie), w której sonet byłby
nieobecny. [...]*
|
Jak zbudowany jest sonet?
Jakie wyróżniamy typy sonetów?
|
||
2) Wyszukane formy utworów baroku.
|
|
Na czym polega wyszukana forma
barokowego wiersza?
|
|
3) Co z sonetem zrobił
A. Mickiewicz. |
|
Na czym polega romantyczne
nowatorstwo wprowadzone przez Mickiewicza do sonetu?
|
|
4) Sonety nadziewane
młodopolszczyzną.
|
|
Czym wypełnili formę sonetu twórcy
poezji młodopolskiej?
|
|
|
|||
|
|||
5) Awangarda Juliana Przybosia.
Dziś stwierdzam, że
[sonet] jest to forma ze względu na rozmiar - doskonale utrafiona. W
czternastu wierszach mieści się w sam raz, ani za ciasno, ani za luźnie -
liryczny spazm chwili. Ten rozmiar akurat wystarcza, żeby rozwinęło się do
pełni wzruszenie liryczne, wywołane przez słowo. Może tych czternaście
linijek, tych mniej więcej zawsze tyle samo słów - potrzebnych jest - tyle, a
nie mniej i nie więcej - by wprawić w przyspieszony rytm oddech i serce. Może
sonet odpowiada w jakiś sposób prawom fizjologicznego pobudzania uczuć?
(Spostrzegłem, że
większość moich liryk ma rozmiar mniej więcej sonetu.)**
|
Daleka, co noc bliższa- J.Przyboś
|
Na czym polega nowatorstwo poezji
awangardowej?
|
|
6) Lingwizm Mirona
Białoszewskiego.
"Jako
młody chłopak przechodziłem przez ballady Mickiewicza, przez » Króle Duchy «,
» Wesela «, Konopnickie, klepańce na scenę a la Fredro, epopeje, rymowańce,
sonety, dramaty poważne, krótkie powieści konkretne z postaciami ze szkoły,
tyle że przeniesione w różne sytuacje". Aż przebił się przez cudzą
literaturę i doszedł do tego, że wiersz czy proza powstawały z pozornie
błahego "zdarzonka, rozmowy" czy z trudnego do uchwycenia
wewnętrznego stanu. ***
|
Sonet zawichostski -
M. Białoszewski
|
Na czym polega lingwizm w poezji
M.Białoszewskiego?
|
|
7) Praca domowa
Może
zatem w proporcjach 8/6 tkwi tajemnica owego "w sam raz" sonetu,
pewnej konceptualnej doskonałości i "złotego środka"? Kształt
sonetu podaje się za uniwersalną formę przebiegu jednej wydarzonej i
skończonej myśli. Coś się dzieje, rysuje, toczy, jawi i narzuca, więc
porządkuję i opowiadam; potem trochę się zastanawiam i wychodzę z wnioskiem.
Słowem, żeby pisać sonet, trzeba w zasadzie mieć coś do
powiedzenia. Dzisiejszy autor często obywa się bez rymów i z elegancką
swobodą bawi się rytmami. Ale czy taki wolny sonet to sonet prawdziwy?
Pytanie należy chyba całkiem po prostu oddalić jako mało inspirujące. Czymś
znacznie bardziej inspirującym jest wyzywająca, bo jakby ponadczasowa
nieustępliwość proporcji 8/6 w takim czternastowersowym utworze(...)****
|
Tytuł własnego sonetu |
Do której z epok nawiązuje utwór i
dlaczego?
|
Tekst
sonetu
|
*A.Dziadek,
Korpus sonetu
** J. Przyboś, Zapiski bez daty w: "Sens
poetycki", Wydawnictwo Literackie, Kraków 1963
***T. Sobolewski, Człowiek, który był tekstem. Wszystko, czego się tknie Białoszewski, staje się literaturą
***T. Sobolewski, Człowiek, który był tekstem. Wszystko, czego się tknie Białoszewski, staje się literaturą
**** A. Sosnowski, http://poewiki.vot.pl/index.php?title=Skarb_kibica/Sonet