czwartek, 5 października 2017

Blok 4


Temat: Swoboda twórcza artysty.

1.      Słowo wstępne. Formacje klasyczne za pierwszą regułę twórczości uważały podążanie za wzorcem gatunkowym, formacje romantyczne uznawały prawo twórcy do eksponowania własnej osobowości i wprowadzania zmian w zastanych formach. Awangardyści tworzyli własne konstrukcje (sprawdź w tabeli J.Ziomka).
2.      Zadanie:  Przeczytaj podane poniżej utwory z różnych epok.  Odpowiedz na pytania (możesz dodać własne, które nasunęły Ci się w trakcie lektury) w Tabeli nr 1.

3.     Zadanie domowe/grupowe 1: Próba napisania własnego sonetu według klasycznego wzorca gatunkowego (lub zgodnie z duchem wybranej epoki  wyzwalającej swobodę twórczą artysty). W komentarzu do własnego sonetu należy napisać, do której z epok nawiązaliście i dlaczego.
4.      Zadanie domowe 2: Uzupełnij tabelę nr 2.
        

Tabela nr 1.

Zagadnienie/
Ważny cytat
Teksty (linki)
Pytania  
Notatka
1)Sonet.
Obserwując przemiany sonetu od momentu jego pojawienia się aż do współczesności, można jednoznacznie stwierdzić, że żadna forma stroficzna nie cieszyła się tak wielką  popularnością i nie przechodziła tak wielu różnorodnych a czasem zadziwiających transformacji. W oparciu o tę formę można by napisać historię literatury powszechnej albo też historię różnych teorii literatury, od ujęć klasycznych, przez formalizm, strukturalizm dekonstrukcjonizm czy krytykę feministyczną. I nie ma epoki literackiej (i pewnie jej nie będzie), w której sonet byłby nieobecny. [...]*

Jak zbudowany jest sonet?
Jakie wyróżniamy typy sonetów?

2) Wyszukane formy utworów baroku.
2.Do trupa - J.A.Morsztyn

Na czym polega wyszukana forma barokowego wiersza?







3) Co z sonetem zrobił
A. Mickiewicz.
3.Sonety krymskie - A.Mickiewicz

Na czym polega romantyczne nowatorstwo wprowadzone przez Mickiewicza do sonetu?








4) Sonety nadziewane młodopolszczyzną.
4.Nie wierzę w nic - K.Przerwa-Tetmajer






Czym wypełnili formę sonetu twórcy poezji młodopolskiej?








5.Krzak dzikiej róży - J.Kasprowicz












6. Kowal - L.Staff




5) Awangarda  Juliana Przybosia.

Dziś stwierdzam, że [sonet] jest to forma ze względu na rozmiar - doskonale utrafiona. W czternastu wierszach mieści się w sam raz, ani za ciasno, ani za luźnie - liryczny spazm chwili. Ten rozmiar akurat wystarcza, żeby rozwinęło się do pełni wzruszenie liryczne, wywołane przez słowo. Może tych czternaście linijek, tych mniej więcej zawsze tyle samo słów - potrzebnych jest - tyle, a nie mniej i nie więcej - by wprawić w przyspieszony rytm oddech i serce. Może sonet odpowiada w jakiś sposób prawom fizjologicznego pobudzania uczuć?
(Spostrzegłem, że większość moich liryk ma rozmiar mniej więcej sonetu.)**








Na czym polega nowatorstwo poezji awangardowej?



6) Lingwizm Mirona
Białoszewskiego.

"Jako młody chłopak przechodziłem przez ballady Mickiewicza, przez » Króle Duchy «, » Wesela «, Konopnickie, klepańce na scenę a la Fredro, epopeje, rymowańce, sonety, dramaty poważne, krótkie powieści konkretne z postaciami ze szkoły, tyle że przeniesione w różne sytuacje". Aż przebił się przez cudzą literaturę i doszedł do tego, że wiersz czy proza powstawały z pozornie błahego "zdarzonka, rozmowy" czy z trudnego do uchwycenia wewnętrznego stanu. ***

Sonet zawichostski -

M. Białoszewski


 

 Na czym polega lingwizm w poezji M.Białoszewskiego?


7) Praca domowa

 Może zatem w proporcjach 8/6 tkwi tajemnica owego "w sam raz" sonetu, pewnej konceptualnej doskonałości i "złotego środka"? Kształt sonetu podaje się za uniwersalną formę przebiegu jednej wydarzonej i skończonej myśli. Coś się dzieje, rysuje, toczy, jawi i narzuca, więc porządkuję i opowiadam; potem trochę się zastanawiam i wychodzę z wnioskiem.
Słowem, żeby pisać sonet, trzeba w zasadzie mieć coś do powiedzenia. Dzisiejszy autor często obywa się bez rymów i z elegancką swobodą bawi się rytmami. Ale czy taki wolny sonet to sonet prawdziwy? Pytanie należy chyba całkiem po prostu oddalić jako mało inspirujące. Czymś znacznie bardziej inspirującym jest wyzywająca, bo jakby ponadczasowa nieustępliwość proporcji 8/6 w takim czternastowersowym utworze(...)****

Tytuł własnego sonetu


Do której z epok nawiązuje utwór i dlaczego?
Tekst sonetu

*A.Dziadek, Korpus sonetu
** J. Przyboś, Zapiski bez daty w: "Sens poetycki", Wydawnictwo Literackie, Kraków 1963
***T. Sobolewski,
Człowiek, który był tekstem. Wszystko, czego się tknie Białoszewski, staje się literaturą
**** A. Sosnowski, http://poewiki.vot.pl/index.php?title=Skarb_kibica/Sonet