Julian
Przyboś
Najważniejszy twórca Awangardy
Krakowskiej (Jednej z grup poetyckich Dwudziestolecia międzywojennego).
·
Tytuły
tomików wierszy Przybosia to: Śruby, Oburącz, Z ponad, W głąb las,
Równanie serca. Widać tu wyraźnie realizację hasła 3 x M i nawiązanie
do techniki i cywilizacji.
·
Z biegiem
czasu Przyboś zaczął podejmować stare, tradycyjne motywy, takie jak uczucia,
pejzaże, sztuka – lecz ubierał je w specyficzną, nowoczesną formę wiersza.
·
Postulował
nowy typ wiersza i nową tematykę. Główny temat poezji: miasto i
cywilizacja.
Poeta jest rzemieślnikiem, pracuje w materiale słowa. Trzeba walczyć z lirycznym sentymentalizmem, obnażaniem uczuć, eksponowaniem wrażliwości.
Poeta jest rzemieślnikiem, pracuje w materiale słowa. Trzeba walczyć z lirycznym sentymentalizmem, obnażaniem uczuć, eksponowaniem wrażliwości.
Hasła:
o 3 x M (miasto, masa, maszyna)
o kult metafory – kondensacja znaczeń
w wersach
o „precz z watą słów”, „jak
najmniej słów”
o wiersz – „układ rozkwitania” (temat
powinien rozrastać się w kolejnych fazach utworu).
Najważniejsza figura stylistyczna to metafora (ale nie jako gra obrazów,
lecz gra pojęć).
Metafora to synteza, najbardziej ekonomiczny środek wyrazu, poezja - jest tutaj kluczem poznania: "Podajcie mi trzy metafory w utworze jakiegoś poety bezpośrednio po sobie następujące, a powiem wam o tym poecie tyleż co najobszerniejszy jego biograf" (Tadeusz Peiper - współtwórca Awangardy Krakowskiej).
Metafora to synteza, najbardziej ekonomiczny środek wyrazu, poezja - jest tutaj kluczem poznania: "Podajcie mi trzy metafory w utworze jakiegoś poety bezpośrednio po sobie następujące, a powiem wam o tym poecie tyleż co najobszerniejszy jego biograf" (Tadeusz Peiper - współtwórca Awangardy Krakowskiej).
Awangardowe dzieło sztuki ma ograniczoną formę budowę, każda cześć
utworu jest użyteczna, funkcjonalna. Zdanie w poezji powinno być samowystarczalne.
„Poezja jest to tworzenie pięknych zdań” - pisał Peiper.
„Poezja jest to tworzenie pięknych zdań” - pisał Peiper.
Cechy wiersza uznane przez Przybosia za istotę
techniki poetyckiej
- Metafora i skrót (zobrazować sytuację przez maksymalne zagęszczenie przenośni (np. gromobicie ciszy. „Z Tatr”).
- Metafory stają się ekwiwalentem uczuć poety (np. W niskich brzegach śród olch płynie żal. „Wieczór”).
- Kondensacja znaczeń (jeden wyraz może budzić kilka potrzebnych skojarzeń, np. I twoje dłonie sieją między nami dal. „Wieczór”).
- Elipsa (opuszczenie ogniw w zdaniu – tak, że zrozumiałe jest dopiero w kontekście, np. To (jest) zgrzyt/czekana. „Z Tatr”).
- Dynamizacja
(poezja nie kopiuje natury, lecz wprawia w ruch i formuje ją na
nowo, np.
Te same gwiazdy/wyszeptały wieczór jak zwierzenie.//Latarnie wyszły z ciemnych bram na ulicę/i w powietrzu cicho stanęły. „Wieczór”) - Kunsztowne,
zintelektualizowane metafory budowane za pomocą bardzo odległych
skojarzeń.
W ten sposób wiersz staje się utworem wielolekturowym, nie sposób bowiem rozpoznać wszystkich jego sensów po jednym odczytaniu. - Przyboś, podejmując nawet osobistą tematykę, stawia swojemu odbiorcy duże wymagania, zaprasza go do intelektualnej przygody.
Na przykład:
(...)Jak lekko
turnię zawisłą na rękach
utrzymać i nie paść,
gdy
w oczach przewraca się obnażona ziemia
do góry dnem krajobrazu,
niebo strącając w przepaść!
turnię zawisłą na rękach
utrzymać i nie paść,
gdy
w oczach przewraca się obnażona ziemia
do góry dnem krajobrazu,
niebo strącając w przepaść!
(...)
„Z Tatr”