niedziela, 26 listopada 2017

Blok 7



Temat: „Użytkowość” literatury pięknej, czyli „w jakim celu powstawały utwory epickie”.
1.      Wyjaśnienie pojęć: literatura piękna, literatura użytkowa.
2.      Po co, w jakim praktycznym celu powstawały utwory epickie? Przykłady.
3.      „Lalka” Bolesława Prusa jako przykład powieści dojrzałego realizmu.
4.      Analiza fragmentu „Lalki”.
5.      Zadanie domowe. 

Ad 1.

Literatura piękna - beletrystyka (fr. belles-lettres – literatura piękna) – proza fabularna, przede wszystkim o charakterze rozrywkowym.
-        W utworach beletrystycznych obecna jest fikcja literacka.
-        Dominująca funkcja estetyczna.
-        Podział na rodzaje: liryka, epika (zarówno wierszem, jak i prozą), dramat.
-        Gatunki liryczne: np. hymn, pieśń, fraszka, tren.
-        Gatunki epickie: np..epos, bajka, legenda, baśń, nowela, powieść, opowiadanie.
-        Gatunki dramatyczne: tragedia, komedia, dramat właściwy.

      gatunki mieszane - gatunki te łączą cechy różnych rodzajów literackich (np. ballada, powieść poetycka)
      gatunki pograniczne - gatunki z pogranicza literatury, nauki i publicystyki.

Literatura stosowana - teksty (pisane lub ustne) o charakterze praktycznym i użytkowym
-        np.   ogłoszenie, list, zawiadomienie, zaproszenie, przepis, instrukcja itd.


Ad 2. Jakie cele praktyczne miał realizować utwór epicki?     

-        podnieść prestiż rodu („Pamiętniki” J.Ch.Paska - BAROK);
-        wychowywać  nowego obywatela (bajki, satyry I. Krasicki - OŚWIECENIE);
-        głosić hasła romantyzmu (ballady A. Mickiewicz);
-        wzywać do walki narodowowyzwoleńczej („Konrad Wallenrod” A. Mickiewicz;
-        przechować pamięć o przeszłości („Pan Tadeusz” A. Mickiewicz)’;
-        edukować społeczeństwo (nowele POZYTYWIZM);
-        opisać społeczeństwo („Lalka” B. Prus – POZYTYWIZM) 
-      podjąć dyskusję o przyszłym kształcie odrodzonego państwa („Przedwiośnie” S.Żeromski- DWUDZIESTOLECIE MIĘDZYWOJENNE)

Ad 3.
Powieść realistyczna – odmiana powieści wykształcona w drugiej połowie XIX w.
Twórcy powieści realistycznej ukazywali w sposób   szczegółowy, życie zwykłego człowieka. Czynili to w sposób obiektywny, i z perspektywy zrozumiałej dla przeciętnego odbiorcy, kierującego się typowymi zasadami moralnymi.
W prozie realistycznej nastąpiła demokratyzacja tematów i języka. Bohaterowie nie przypominali herosów, ich biografie były typowe dla epoki i stylu życia klasy, którą reprezentują. Kreując postać realista dbał zarówno o motywacją psychologiczną jak i socjologiczną.
Narrator wszechwiedzący ma dystans do wydarzeń o których opowiada. Nie tylko je relacjonuje, ale także formułuje oceny, niekiedy w sposób bezpośredni.
Fabuła powieści realistycznej jest na ogół wielowątkowa, obfituje w epizody. Zdarzenia zazwyczaj są uporządkowane chronologicznie, ale relacje przerywają informacje o zdarzeniach wcześniejszych. Ważną funkcję spełnia opis przestrzeni konstruowany z punktu widzenia narratora, który stara się wychwycić cechy najbardziej charakterystyczne.

Główne cechy powieści realistycznej:

  • obiektywna narracja w trzeciej osobie (narrator wszechwiedzący), czasem też pierwszoosobowa (przy narracji listów, pamiętników);
  • nieschematyczni bohaterowie (brak bohaterów skrajnie złych i dobrych);
  • mowa pozornie zależna (narrator przekazuje myśli bohatera);
  • obowiązywanie zasady prawdopodobieństwa;
  • rozbudowane opisy miejsc, sytuacji i osób, które są jasno określone poprzez retrospekcje. Ponadto realia przedstawionego świata są znane autorowi, a wydarzenia umieścił w czasie w którym żył;
  • wyraźnie wyartykułowane związki przyczynowo-skutkowe;
  • ukazanie panoramy społeczeństwa;
  • chronologia wydarzeń powieści realistycznej.

Źródło


Bolesław Prus określił cel powieści, którym było przedstawienie “polskich idealistów na tle społecznego rozkładu”. Autor  chciał uchwycić moment wielkiego cywilizacyjnego przełomu, przemiany  społeczne i polityczne   oraz  system wartości współczesnych mu ludzi.

Głównym celem realizmu krytycznego jest pokazanie wad i przywar społeczeństwa, zwrócenie uwagi na jego negatywne cechy w celu zmotywowania tegoż społeczeństwa do ciężkiej pracy nad sobą, do próby zmiany siebie.
Więcej informacji na temat „Lalki” jako powieści dojrzałego realizmu

Ad 4. Zadanie na lekcji
Opracuj wybrane zadania krótkiej odpowiedzi (od 1 do 19., ile - do uzgodnienia).

Ad 5. Zadanie domowe
Napisz pracę na wybrany temat z Zadań rozszerzonej odpowiedzi (od 20 do 23).