niedziela, 12 listopada 2017

Pan Tadeusz - sprawdzian kompetencji



Pan Tadeusz
sprawdzian kompetencji z zakresu kształcenia literackiego, znajomości tekstu, interpretacji
oraz teorii literatury

Część pierwsza
1.      Jak nazywa się okres w dziejach literatury, w którym powstał „Pan Tadeusz”?

2.    W którym wieku rozgrywa się akcja „Pana Tadeusza”?

3.    Co należy do fikcji literackiej? a) postać Tadeusza; b) postać Sędziego; c) Soplicowo; d) cały świat przedstawiony w epopei.

4.    Zdarzenia z życia Jacka Soplicy należą:
       a) do akcji poematu – rozgrywają się „na naszych oczach”; b) do przedakcji – poznajemy je z relacji bohaterów.

5.   Historia księdza Robaka należy: a) do akcji; b) do przedakcji; c) do przedakcji i akcji; d) do żadnego z wymienionych  
       punktów.

6.   Wymień po cztery cechy charakteryzujące Jacka Soplicę i księdza Robaka:

7.   Jaka jest wymowa ideowa duchowej przemiany Jacka Soplicy w księdza Robaka? (Jakie myśli o człowieku i narodzie wyraził poeta w tej  historii?)

8.   Wyjaśnij znaczenie słowa „zajazd”.

9.    Podaj przykłady trzech obyczajów szlacheckich, które były zachowane w domu Sędziego.

10.   Sędzia wyjaśnia, że pobierał naukę grzeczności: a) na dworze Wojewody; b) w szkołach w stolicy; c) w klasztorze; d) w czasie podróży zagranicznych.

11.   Sędzia, mówiąc o grzeczności, zaznacza: „Przynajmniej tom skorzystał, że mi w moim domu, nikt nigdy nie zarzuci,  
         bym uchybił  komu w  uczciwości, w  grzeczności …”

       Napisz, co znaczy uchybić komuś w grzeczności.

12.  Wyłącznie wyrazy przestarzałe wymieniono w punkcie: a) dworski, historyja, uczciwość; b) wierzgnąć, węgrzyn, sługa; 
        c) kontusz, węgrzyn, podkomorzy; d) kontusz, grzeczność, wojewoda

13. Podaj przykłady trzech koncertów opisanych w „Panu Tadeuszu”.

14. Podaj kilka słów połączonych w epopei z przymiotnikiem „ostatni”. Ostatni:

Część druga
Pan Tadeusz, ks. XI, w. 163 – 181

Już ostatnie perły gwiazd zamierzchły i na dnie
Niebios zgasły, i niebo środkiem czoła bladnie,
Prawą skronią złożone na wezgłowiu cieni
Jeszcze smagławe, lewą coraz się rumieni;
A dalej okrąg jakby powieka szeroka
Rozsuwa się i w środku widać białek oka,
Widać tęczę, źrenicę – już promień wytrysnął,
Po okrągłych niebiosach wygięty przebłysnął
I w białej chmurce jako złoty grot zawisnął.
Na ten strzał, na dnia hasło, pęk ogniów wylata
Tysiąc rac krzyżuje się po okręgu świata,
A oko słońca weszło. – jeszcze nieco senne,
Przymruża się, drżąc wstrząsa swe rzęsy promienne,
Siedmią barw błyszczy razem: szafirowe razem,
Razem krwawi się w rubin i żółknie topazem,
Aż rozlśniło się jako kryształ przezroczyste,
Potem jak brylant światłe, na koniec ogniste,
Jak księżyc wielkie, jako gwiazda migające:
Tak po niezmiernym niebie szło samotnie słońce.”

15. W podanym fragmencie występuje narracja: a) pierwszoosobowa; b) trzecioosobowa
16. Jaką formę przybrała narracja? a) opisu; b) opowiadania; c) sprawozdania; d) żadnego z przedstawionych
17. Jakim wierszem napisany jest tekst?
18. Wypisz trzy pary rymujących się wyrazów. Nazwij rymy, określ ich typy.
19. Wypisz z podanego tekstu słownictwo związane z przyrodą i człowiekiem.
20. Jakie dwa zdarzenia: ze świata ludzi i ze świata przyrody zestawił poeta?
21. Jaką odmianą metafory posłużył się poeta? Oko słońca weszło, wstrząsa swe rzęsy promienne
22. Wymień jakie trzy cechy wschodu słońca uchwycił poeta w opisie „spektaklu wschodu słońca”?
23. Wypisz z tekstu słowa nazywające przedmioty, z którymi poeta zestawił promienie słońca.
      Z jakiego kręgu tematycznego zaczerpnął słownictwo. Promień (promienie):
24. Poeta nazywa kolory za pomocą różnych części mowy. Podaj po dwa przykłady na: a) czasowniki ; b) przymiotniki
25. Jaki motyw powtarza się w podkreślonych wersach, dzięki któremu poeta wzbogacił  kolorystykę opisu?