Pan
Tadeusz
sprawdzian kompetencji z zakresu kształcenia literackiego, znajomości
tekstu, interpretacji
oraz teorii literatury
Część pierwsza
1.
Jak nazywa się okres w
dziejach literatury, w którym powstał „Pan Tadeusz”?
2. W którym wieku rozgrywa
się akcja „Pana Tadeusza”?
3. Co należy do fikcji
literackiej? a) postać Tadeusza; b) postać Sędziego; c) Soplicowo; d) cały
świat przedstawiony w epopei.
4. Zdarzenia z życia Jacka
Soplicy należą:
a) do akcji poematu – rozgrywają się „na naszych oczach”; b) do przedakcji – poznajemy je z relacji bohaterów.
a) do akcji poematu – rozgrywają się „na naszych oczach”; b) do przedakcji – poznajemy je z relacji bohaterów.
5. Historia księdza Robaka należy: a) do
akcji; b) do przedakcji; c) do przedakcji i akcji; d) do żadnego z wymienionych
punktów.
6. Wymień po cztery cechy charakteryzujące
Jacka Soplicę i księdza Robaka:
7.
Jaka jest wymowa ideowa
duchowej przemiany Jacka Soplicy w księdza Robaka? (Jakie myśli o człowieku i
narodzie wyraził poeta w tej historii?)
8. Wyjaśnij znaczenie słowa „zajazd”.
9. Podaj przykłady trzech obyczajów
szlacheckich, które były zachowane w domu Sędziego.
10. Sędzia wyjaśnia, że
pobierał naukę grzeczności: a) na dworze Wojewody; b) w szkołach w stolicy; c)
w klasztorze; d) w czasie podróży zagranicznych.
11. Sędzia, mówiąc o grzeczności, zaznacza:
„Przynajmniej tom skorzystał, że mi w moim domu, nikt nigdy nie zarzuci,
bym
uchybił komu w uczciwości, w
grzeczności …”
Napisz, co znaczy uchybić komuś w
grzeczności.
12. Wyłącznie wyrazy
przestarzałe wymieniono w punkcie: a) dworski, historyja, uczciwość; b)
wierzgnąć, węgrzyn, sługa;
c) kontusz, węgrzyn, podkomorzy; d) kontusz,
grzeczność, wojewoda
13. Podaj przykłady trzech
koncertów opisanych w „Panu Tadeuszu”.
14. Podaj kilka słów
połączonych w epopei z przymiotnikiem „ostatni”. Ostatni:
Część druga
Pan Tadeusz, ks. XI, w. 163 – 181
Już ostatnie perły gwiazd
zamierzchły i na dnie
Niebios zgasły, i niebo
środkiem czoła bladnie,
Prawą skronią złożone na
wezgłowiu cieni
Jeszcze smagławe, lewą coraz
się rumieni;
A dalej okrąg jakby powieka
szeroka
Rozsuwa się i w środku widać
białek oka,
Widać tęczę, źrenicę – już
promień wytrysnął,
Po okrągłych niebiosach wygięty
przebłysnął
I w białej chmurce jako złoty
grot zawisnął.
Na ten strzał, na dnia hasło,
pęk ogniów wylata
Tysiąc rac krzyżuje się po
okręgu świata,
A oko słońca weszło. – jeszcze
nieco senne,
Przymruża się, drżąc wstrząsa
swe rzęsy promienne,
Siedmią barw błyszczy razem:
szafirowe razem,
Razem krwawi się w rubin i
żółknie topazem,
Aż rozlśniło się jako kryształ
przezroczyste,
Potem jak brylant światłe, na
koniec ogniste,
Jak księżyc wielkie, jako
gwiazda migające:
Tak po niezmiernym niebie szło
samotnie słońce.”
15. W podanym fragmencie
występuje narracja: a) pierwszoosobowa; b) trzecioosobowa
16. Jaką formę przybrała
narracja? a) opisu; b) opowiadania; c) sprawozdania; d) żadnego z
przedstawionych
17. Jakim wierszem napisany
jest tekst?
18. Wypisz trzy pary rymujących
się wyrazów. Nazwij rymy, określ ich typy.
19. Wypisz z podanego tekstu
słownictwo związane z przyrodą i człowiekiem.
20. Jakie dwa zdarzenia: ze
świata ludzi i ze świata przyrody zestawił poeta?
21. Jaką odmianą metafory
posłużył się poeta? Oko słońca weszło, wstrząsa swe rzęsy promienne
22. Wymień jakie trzy cechy
wschodu słońca uchwycił poeta w opisie „spektaklu wschodu słońca”?
23. Wypisz z tekstu słowa
nazywające przedmioty, z którymi poeta zestawił promienie słońca.
Z jakiego kręgu tematycznego zaczerpnął słownictwo. Promień (promienie):
Z jakiego kręgu tematycznego zaczerpnął słownictwo. Promień (promienie):
24. Poeta nazywa kolory za
pomocą różnych części mowy. Podaj po dwa przykłady na: a) czasowniki ; b)
przymiotniki
25. Jaki motyw powtarza się w
podkreślonych wersach, dzięki któremu poeta wzbogacił kolorystykę opisu?