niedziela, 12 listopada 2017

Pan Tadeusz - zadanie



Pan Tadeusz jako nowożytna epopeja narodowa

Epopeja to utwór epicki, pisany wierszem lub prozą, ukazujący wszechstronnie i szczegółowo życie narodu (społeczeństwa) w przełomowym momencie historycznym [...].Dla epopei charakterystyczne jest wprowadzenie bogatego tła obyczajowego, realizm przedstawienia, wielowątkowość akcji pozwalająca ogarnąć wiele środowisk i odzwierciedlić wszechstronnie życie społeczeństwa. Ramę stanowią ważne przemiany społeczne oraz wydarzenia polityczne.



O dziele Adama Mickiewicza można więc mówić używając terminu ……. .
Najczęściej w tym przypadku uzupełniany bywa o dodatkowe określenia: narodowa lub nowożytna.
 Starożytne epopeje Homera wyrastały z mitów o …….. i …………..,
Pan Tadeusz odchodzi od mitologicznej czy baśniowej cudowności na rzecz tej o proweniencji ludowej, zakorzenionej w stosunku bohaterów do przyrody.

- Utwór ukazuje schyłek epoki …………., czasy napoleońskie - nadziei na wolność ……… . Losy bohaterów ukazane są na szerokim tle obyczajowym.

- Szczegółowe, realistyczne opisy pozwalają odczuć klimat Soplicowa, jako ośrodka patriotyzmu, tradycji narodowych, miejsca, gdzie człowiek może się czuć szczęśliwy -- mimo sporów i zagrożenia ze strony oddziału Rosjan lub waśni sąsiedzkich - ponieważ żyje w zgodzie z naturą, która wyznacza jego zajęcia, współtworzy sytuacje (np. burza po walce z Moskalami, polowanie, grzybobranie itp.).

- Akcja toczy się w kierunku szczęśliwego …………… wszystkich wątków.

 Epopeję rozpoczyna …………., rozwinięta ……………. skierowana do Litwy i prośba do Najświętszej Maryi Panny o pomoc w akcie twórczym (cudowne przeniesienie się czytelników w opisywane strony i czas zdarzeń to efekt poetyckiego talentu wspierany działaniem sił nadprzyrodzonych). Tradycja szlacheckiego patriotyzmu to również wynik związania miłości ojczyzny z katolicyzmem.

- Tekst składa się z …………… obszernych ksiąg, których …………………… wiersz nawiązuje do długiej miary wierszowej u Homera.

- Patos i wykorzystanie licznych środków artystycznych wspiera tu charakterystyczne dla okresu romantyzmu połączenie elementów …….. (gatunek narracyjny, wielowątkowy) oraz ……… (np. rozmowy zakochanych, fragment dotyczący roku 1812) oraz ………. (m.in. dyskusja w Dobrzynie, teatralne, komiczne dialogi z Telimeną).

- Mickiewicz ozdobił swoje dzieło fragmentami humorystycznymi, dla których nie było miejsca w poematach ……….. i opisowych, ani nawet w powieści walterskotowskiej, do której również poeta nawiązuje.

- Nowatorstwo w zakresie zaproponowanej przez Homera formy jest więc wielostronne i w konsekwencji prowadzi do tego, że czytelnik z uwagą śledzi losy bohaterów od początku do końca utworu.

- Autor ukazał zbiorowego bohatera - ………. - na tle rosyjskiej kampanii ………….. i szerokiej panoramy historyczno-obyczajowej, a więc w wyjątkowym momencie dziejowym, w którym rozstrzygają się losy narodu, a przy tym dochodzi do przemiany w zakresie struktury społecznej (kończy się epoka ……………, następuje uwłaszczenie, na miejsce poprzednich warstw powstaną nowe).

- Emocjonalne zaangażowanie wielu pokoleń czytelników i tematyka utworu usprawiedliwiają określanie go doniosłym mianem epopei ……….. Liczne przekłady na języki obce wskazują, że jest to również utwór o dużym znaczeniu także dla innych odbiorców.