Paweł Rodak
[Wyobraźnia poetów spełnionej apokalipsy]
Wyobraźnie
poetyckie Baczyńskiego i Gajcego w zasadniczych swych zrębach są do siebie
podobne. Są to wyobraźnie kosmiczne i apokaliptyczne. Kosmiczne, gdyż
elementami stanowiącymi zasadniczy budulec poetyckiego świata są w obu przypadkach
ziemia, niebo, słońce, księżyc, gwiazdy, planety - słowem: ciała niebieskie
obecne we wszechświecie. Apokaliptyczne, gdyż prawdziwe zasady tego świata —
woda, ogień, powietrze, ziemia — są tutaj żywiołami zniszczenia w stanie
erupcji,
powodującej całkowite rozpadanie się wszelkich możliwych form. W obu wypadkach
mamy do czynienia z wyobraźnią materialną, dla której pierwotne żywioły mają znaczenie
nieporównanie większe niż świat przedmiotów, barw i kształtów. Można by
powiedzieć, że dzięki takiej wyobraźni pokazuje się nie tyle, jaki świat jest, ile -
jak jest. Dwa podstawowe tematy wyobraźni materialnej to początek i koniec świata.
Jest ona wyobraźnią stwarzania i rozpadu, kreacją dokonującą się wobec
narodzin lub śmierci świata, apokalipsą lub genesis. Taka właśnie w głównych swych rysach jest wyobraźnia
poetycka Baczyńskiego, Gajcego, a do pewnego stopnia także Borowskiego. W ich utworach zapisane zostaje doświadczenie
totalnej apokalipsy, ogarniającej wszystko i wszystkich, która nie będzie dotyczyć żadnego określonego wycinka czasu czy przestrzeni, ale czasu i
przestrzeni jako podstawowych kategorii
ludzkiego świata.
Jeśli
rozpadanie się czasu jest jego gaśnięciem, zamarzaniem, zastyganiem, to rozpadanie się
przestrzeni przybiera postać dokładnie przeciwną: świat eksploduje jak pocisk,
przestrzeń rozpęka się i rozlatuje na drobne kawałki, bądź - w postaci łagodniejszej
- rozpływa się, tracąc kontury i kształty. W ten sposób wszystko zmienia swoje
miejsce w przestrzeni, aż nic nie ma w niej żadnego miejsca, nic nie stanowi już
punktu odniesienia; nie ma więc jej samej. O niezwykłości poezji pokolenia
wojennego świadczy w dużej mierze to właśnie ścieranie się ze sobą przeciwstawnych,
niszczycielskich sił: siły lodowego podmuchu powodującej zamieranie wszystkiego i
siły wybuchu rozrywającej wszystko na strzępy, trawiącej mocy potopu i
tratującej mocy płomienia, niszczącej potęgi ognia i wody.
(Wizje kultury pokolenia wojennego, 2000)
---------------
Paweł Rodak (ur. 1967) jest historykiem literatury i krytykiem literackim, pracuje w Instytucie Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego. W 2001 r. opracował i wydał wojenny Pamiętnik Andrzeja Trzebińskiego.
Paweł Rodak (ur. 1967) jest historykiem literatury i krytykiem literackim, pracuje w Instytucie Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego. W 2001 r. opracował i wydał wojenny Pamiętnik Andrzeja Trzebińskiego.
Zadania
Postaraj się odpowiadać zwięźle, unikając cytowania.
1. Dlaczego wyobraźnia poetycka Baczyńskiego i Gajcego jest zarazem
kosmiczna i apokaliptyczna?
2. Co autor rozumie przez określenie: „wyobraźnia materialna" (2.
akapit)?
3. Czego dotyczy doświadczenie apokalipsy w twórczości Baczyńskiego, Gajcego
i Borowskiego
(2. akapit)?
4. Jak autor interpretuje obrazy: zamierania (zastygania) świata i jego
rozpadania się (rozpływania) (3. akapit)?
Źródło: J.
Kopciński, Przeszłość to dziś. Literatura. Język. Kultura. III klasa liceum i
technikum. Wydawnictwo Stentor, Warszawa 2005, s. 103-104