sobota, 17 marca 2018

Blok 12


Temat: W stronę literatury faktu.

1)„Literatura faktu”.
Tendencja zrodzona w literaturze XX wieku wynikająca z niechęci do fikcji, do psychologii i subiektywizmu i z przeciwstawiania im ścisłego opisu, konkretnych faktów, dokumentów. Uprzywilejowała ona takie formy jak reportaż, pamiętnik, biografia. Nazwa (ang. non-fiction) pojawiła się w polskiej terminologii literackiej i dziennikarskiej na przełomie lat 20. i 30. XX w.


Cechy:
odejście od fikcji literackiej (autentyczne wydarzenia, miejsca, bohaterowie);
relacja naocznego świadka, obserwatora, uczestnika lub odtwarzana na podstawie dokumentów  źródłowych;
– formy literackie:  kronika, reportaż (relacja, raport), dziennik, relację opisową (w tym opis podróży, tzw. podróż),  pamiętnik (wspomnienia), biografia, autobiografia, wywiad, wg niektórych klasyfikacji także felieton i publicystyczny esej.

Cel powstania i publikowania: wiarygodna relacja oparta na wydarzeniach i faktach.

W praktyce pisarskiej wymienione odmiany literatury faktu łączą się; przenikają także do literatury pięknej, szczególnie do powieści, kształtując różnorodne odmiany gatunkowe, jak np. powieść-dziennik, powieść-pamiętnik, powieść — biograficzna, podróżnicza, reportażowa. Z kolei literatura faktu czerpie z powieści techniki narracji i beletryzacji zdarzeń.

2) Dlaczego literatura faktu?
 W literaturze polskiej  [...]  szczególnie po ostatniej wojnie narasta fala prozy zawieszającej fikcjonalność. Klecenie fabuł opiewających tragedię   wydaje się być grubą nielojalnością  wobec zmarłych. (Jerzy Jarzębski)

Przykłady:
K. Moczarski - Rozmowy z katem
G. Herling-Grudziński - Inny świat
T. Borowski - opowiadania
Z. Nałkowska - Medaliony
H. Krall - Zdążyć przed Panem Bogiem
M. Białoszewski - Pamiętnik z Powstania Warszawskiego
Pamiętnik z Powstania Warszawskiego (Youtube) [0:00-10:45]

3) Testy czytania ze zrozumieniem:

4) Teksty:

C) Miron Białoszewski - Pamiętnik z powstania warszawskiego (fragmenty)



5) Informacje dodatkowe:
- Opowiadania Tadeusza Borowskiego pokrywają się z biografią twórcy i jego doświadczeniami. Formą przypominają  reportaż, ale są zbeletryzowane, tzn. napisane barwnym językiem, mają fabułę złożoną z drobnych epizodów przeplatanych obszernymi refleksjami i opisami życia obozowego. Fabuła jest kreacją literacką. Brak emocjonalnych opisów i moralizowania (technika behawioralna). Szczerość w przedstawianiu zaniku wszelkich wartości w tym świecie, brak jakichkolwiek praw i etyki, zwierzęcy instynkt przetrwania, który ofiarę może zmienić w oprawcę („człowiek zlagrowany”). Cel: „dać świadectwo prawdzie”.
Więcej: wykład

- Wywiad z Markiem Edelmanem. Całość ma formę literackiego reportażu, zawiera odpowiedzi na następujące pytania: Kto? – Marek Edelman i postacie, które zostają przywołane z imienia i nazwiska; Gdzie? – w getcie warszawskim, szpitalu miejskim, innych, zawsze dokładnie określonych miejscach; Kiedy? – w czasie powstania w getcie warszawskim, w latach powojennych, z podawaniem dokładnych dat; Jak? – jak wyglądało powstanie w getcie warszawskim, sytuacja przed nim; Dlaczego? – dlaczego ŻOB-owcy walczyli, dlaczego Edelman został lekarzem.
Brak fabuły, luźna chaotyczna konstrukcja, zapis odżywającej pamięci Edelmana. Osobiste, emocjonalne wypowiedzi. Opowieść Edelmana odziera z patosu i heroizmu legendę powstania, sprowadza je do wymiary zwykłych ludzkich odczuć i zachowań. Nie szczędzi brutalnej prawdy i odrażających szczegółów.
Więcej: wykład  

- Powstańcza gadanina. Białoszewski swoje wspomnienia zaczął spisywać dopiero 23 lata po upadku powstania. Tyle czasu zajęło mu znalezienie właściwej formy. „Pamiętnik z powstania warszawskiego”, opisujący tamtejsze wydarzenia z perspektywy cywila, wydano w 1970 roku.  „Chciałem, żeby wszyscy się dowiedzieli, że nie wszyscy strzelali, chciałem napisać o powszechności powstania” mówił o swojej książce Miron Białoszewski.
Swój Pamiętnik Miron nagrywał na magnetofon, przesłuchiwał pisane kawałki, przepisywał z magnetofonu, przeprowadzał rozmowy - konsultacje z ojcem i z innymi powstańcami.