piątek, 21 października 2016

Dwie koncepcje periodyzacji w badaniach historycznoliterackich



 Moglibyśmy bowiem dostać zawrotu głowy, oglądając się wstecz bez przygotowania, pod wrażeniem bogactwa rozmaitych śladów czasu minionego. Nauki historyczne zajmują się nie tylko gromadzeniem i interpretacją zabytków, ale także ich porządkowaniem w czasie. Historycy literatury nazywają próby takiego porządkowania periodyzacją (łac. period = okres).

Bożena Chrząstowska



1.

Koncepcja „cykliczna” Juliusza Krzyżanowskiego

Co druga epoka cechuje się podobnymi przekonaniami, ideami:
- tzw. epoki racjonalne (liczy się w nich rozum): Antyk – Renesans – Oświecenie – Pozytywizm – XX-lecie międzywojenne

przeciwstawione są

- tzw. epokom irracjonalnym (liczą się w nich wiara i uczucia): Biblia – Średniowiecze – Barok – Romantyzm – Młoda Polska.


Źródło



2.

Koncepcja „linearna” prof. Jerzego Ziomka.

Wprowadzona do badań historycznoliterackich w 1986 roku, oparta na pomyśle tzw. "formacji". Koncepcja ta jest rozwinięciem propozycji Fernanda Braudela – twórcy wizji "globalnej historii", zgodnie z którą w określonym, stosunkowo długim czasie historycznym można zaobserwować rytmiczne "pasma" czasowe.

Profesor Jerzy Ziomek wyróżnił cztery wielkie formacje, które wiążą literaturę polską z kulturą europejską:

1.        Średniowiecze (mające trwać do przełomu XV i XVI wieku)
2.        Klasycyzm (do początku XIX wieku, obejmująca tradycyjnie wyodrębniony renesans i oświecenie)
3.        Romantyzm (XIX wiek, czyli także pozytywizm i początek Młodej Polski)
4.        Awangardyzm (wiek XX)

Każda z tych czterech formacji w zupełnie inny sposób odpowiada na problemy stawiane przez sztukę, w tym także literaturę (np. rozumienie twórcy i jego roli, odmienne kategorie estetyczne, wiążący mit dziejowy, podstawowy, określony stosunek do twórczości etc.).

UWAGA: (Średniowiecze to epoka początkowa bez jednej wyraźnej koncepcji, więc nie ma jej w tabeli.)


Formacje i ich odpowiedzi
Podstawowe dylematy sztuki
Klasycyzm
˜do XV/XVI w.
(renesans, oświecenie)
Romantyzm
XIX w.
(romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska)
Awangardyzm
XX w.
Pierwsza reguła twórczości
gatunek (prawo)
osobowość (geniusz)
program (forma, język)
Koncepcja twórcy
(poeta uczony)
Poète maudit (poeta przeklęty)
poeta faber (rzemieślnik, autor tekstów)
Elementarne kategorie estetyczne
ład
zmiana
konstrukcja
Mit dziejowy
mit wieku złotego (utopia regresywna
mit rewolucji i rozumu Historii (utopia)
katastroficzny mit technologicznego rozwoju (antyutopia)
Pakt społeczny:
narzucony przymus i postulowana wolność
mecenat i wolność dana od Muz
publiczność
 i wieszcza* samotność

*wieszcz = poeta natchniony, prorok
łatwe techniki rozpowszechniania i utrudnianie formy („niezrozumialstwo”)
Wobec problemu pokolenia
kult dojrzałości
kult młodości
solidarność grupowa (doktrynalna)
Stosunek do cudzego tekstu
nakaz naśladowania (własność autorska nie jest chroniona)
naśladowanie jawne - ochrona niepowtarzalnej ekspresji indywidualnej
zakaz naśladowania, kompleks plagiatu, ochrona praw wynalazczych
Źródło: Formacja-koncepcja J.Ziomka,
dla bardzo ciekawych: cały artykuł.