1. Kto mówi?
-
Czy narrator ma cechy wyraźnie różniące go od
autora, czy jest do niego podobny?
-
Jakie jego cechy ujawnia tekst: czy jest to
konkretnie ukształtowana osoba, przemawiająca jako „ja", czy tylko abstrakcyjny
„byt psychiczny", na którego istnienie wskazują występujące w narracji
komentarze i sentencje, czy wreszcie
-
tylko „podmiot czynności mówienia",
zdradzający swą obecność wyłącznie przez sam fakt wypowiadania zdań;
-
czy to ktoś bardziej przeżywający świat, czy
przeciwnie -zdystansowany „intelektualista"?
2. Jakie właściwości tekstu poświadczają naszą koncepcję
podmiotu?
Co podmiot mówi wprost na swój temat (jeżeli w ogóle mówi o
sobie)?
Jakie jego cechy ujawnia narracja:
-
czy jest to opowiadanie i opis świata
zewnętrznego w formie relacji trzecioosobowej, kiedy narrator znajduje się na
zewnątrz świata i obserwuje go mniej lub bardziej obiektywnie, zajmując pozycję
ponad nim (uprawniającą do wszechwiedzy) lub obok niego (co wiąże się z wiedzą
ograniczoną);
-
czy jest to relacja w formie pierwszoosobowej,
relacja świadka - obserwatora, czy świadka - uczestnika zdarzeń
przedstawionych, gdy wiedza o świecie jest zawsze ograniczona?
-
Jakie środki językowe zostały użyte w narracji:
czy np. dużo jest elementów wartościujących, czy nie;
-
czy język ma charakter wyraźnie artystyczny
-zmetaforyzowany, czy raczej dyskursywny - bliższy naukowemu, czy potocznemu;
-
czy narrator rekonstruuje myśli i uczucia
bohaterów, co świadczy o wszechwiedzy, czy zaledwie się ich domyśla, co
dowodzi, że jego wiedza jest ograniczona, czy wreszcie –
-
tylko opisuje zachowania postaci, co ma być
dowodem skrajnego obiektywizmu?
3. Co mówi (narrator)?
Co ujawnia „powierzchnia" tekstu?
Jaka jest zawartość świata przedstawionego:
-
czy bohaterem jest sam podmiot, jak w narracji
pamiętnikarskiej,
-
czy inne postacie wysuwają się na plan pierwszy,
jak w narracji odautorskiej, relacjonującej;
-
czy przedmiotem przedstawienia są zdarzenia, jak
w powieści przygodowej, sensacyjnej itp.,
-
czy stosunki międzyludzkie, jak w powieści
obyczajowej,
-
czy życie wewnętrzne, jak w powieści
psychologicznej?
-
Co mówią dopuszczeni do głosu przez narratora
bohaterowie?
-
Czy poglądy któregoś z nich uznać można za
podobne do przekonań autora,
a jego samego - w związku z tym - za obecnego w utworze „przedstawiciela" autora?
a jego samego - w związku z tym - za obecnego w utworze „przedstawiciela" autora?
4. 0 czym mówi (tekst)?
Co ujawnia
„głębia" tekstu?
Jaki jest jego
sens, jego zawartość ideowa:
a) czy
zgodny z treścią daną bezpośrednio - rozszerzony na zasadzie „od tego, co
jednostkowe do tego, co ogólne; od konkretu do abstrakcji";
b) czy przeciwny
w stosunku do treści jawnej - jak w ironii, parodii?
Do jakich dzieł
utwór nawiązuje, jakie przywołuje konteksty (literackie,
artystyczne,
kulturowe)?
5. Jakie zabiegi formalne - stylistyczne i kompozycyjne -
sygnalizują ukryte treści utworu?
Co pozwoliło nam dostrzec jego głębię i jego konteksty?
Co pozwoliło nam dostrzec jego głębię i jego konteksty?
6. Do kogo mówi?
-
Czy adresatem jest tylko rzeczywisty czytelnik
utworu,
-
czy postać, do której narrator zwraca się
bezpośrednio - jak np. w osiemnastowiecznej powieści pamiętnikarskiej, czy w
powieści epistolarnej lub w monologu wypowiedzianym?
7. Po co mówi? Jakie znaczenie ma:
a) bezpośredni zwrot
do adresata, (jeśli wystąpił?);
b) użycie w utworze
określonych środków formalnych (czy mają podkreślić
sens
wypowiedzianych słów, czy raczej poruszyć emocje czytelnika, czy
połączyć te dwa
zadania)?;
c) przedstawienie
takiej właśnie wizji świata
*czy chodzi
o to, by czytelnik zajął podobne
stanowisko - poruszenie
intelektu;
*czy o to,
by przyjął podobną postawę -poruszenie woli; czy o to,
by podobnie
przeżywał - poruszenie emocji?