1. Rozprawka- co to takiego?
Rozprawka
to forma wypowiedzi pisemnej, której istotą jest zajęcie własnego stanowiska
wobec pewnego problemu i sformułowanie logicznych argumentów potwierdzających
to stanowisko.
2. Kompozycja
rozprawki.
Najprostszy
schemat kompozycyjny rozprawki wygląda następująco:
a)
wstęp - nawiązanie do tematu;
b)
teza - czyli jednoznaczne stwierdzenie, opinia w jakiejś sprawie;
c)
argumenty przemawiające za prawdziwością tezy;
d)
zakończenie - potwierdzenie tezy.
3. Rozprawka krok po
kroku.
a)
dokładnie przeczytaj temat rozprawki i określ problem zawarty w temacie;
b)
sformułuj tezę będącą własnym stanowiskiem wobec problemu;
c)
przygotuj listę argumentów i dokonaj ich selekcji; warto zacząć od argumentów
najważniejszych, istotna jest więc ich hierarchia i kolejność; każdemu z
argumentów poświęć przynajmniej jeden akapit;
d)
jeśli to możliwe, przygotuj cytaty pasujące do argumentów (sposoby wprowadzania
cytatów – patrz poniżej);
e)
napisz plan rozprawki;
f)
zgromadź słownictwo przydatne do zredagowania rozprawki (patrz poniżej)
g)
zredaguj rozprawkę;
h)
popraw ewentualne błędy.
4. Język i styl
rozprawki.
a) zwroty i wyrażenia
służące do wprowadzania argumentów:
I
argument: po pierwsze…, zacznę od…, na
początku chciałbym przedstawić…, rozpocznę swoje rozważania od najsilniejszego
argumentu…, wypada zacząć od…, moim pierwszym argumentem będzie… itp.;
II
argument: po drugie…, oto kolejny
argument…, za tezą przemawia także fakt, że…, przedstawię teraz kolejny
argument…, następną sprawą będzie…, moim drugim argumentem będzie…, z kolei…
itp.;
III
argument: wypada też dodać, że…, nie
można też zapomnieć o…, na zakończenie przytoczę argument…, zakończę na
argumencie…, jako ostatni przytoczę argument…, moje rozważania byłyby niepełne,
gdybym nie przytoczył jeszcze jednego argumentu…, nie sposób pominąć jeszcze jednego
argumentu… itp.;
b) zwroty i wyrażenia
podkreślające własny punkt widzenia:
moim zdaniem…, myślę,
że…, uważam, że…, według mnie…, jestem zdania, że… itp.;
c) zwroty i wyrażenia
podkreślające słuszność argumentów:
nie ma wątpliwości, co
do tego, że…, bezsprzecznym wydaje się fakt, iż…,
jest rzeczą oczywistą,
że… jestem w stu procentach przekonany, że…, jest pewne, że…, wyraźnie widać,
że…, niewątpliwie…, słusznie…, wszystkie fakty przemawiają za tym, że…, z całą
pewnością można stwierdzić, że... itp..
Uwaga: niedopuszczalne jest stosowanie w
rozprawce wyrazów i zwrotów z języka potocznego oraz takich, które są
zabarwione emocjonalnie, np. facet, knajpa, gadać, fajny, super, wkurzający
itp.
5. Użycie cytatów.
Pisząc
rozprawkę można odwołać się do cytatów, opinii znanych osób, powiedzeń,
przysłów itp. Cytat będzie wtedy podnosił wartość argumentu.
Przykładowe
sformułowania służące wprowadzaniu cytatów:
ten argument najlepiej
potwierdzają słowa: „…………..”
aby poprzeć moje
zdanie zacytuję słowa x, który powiedział: „……………….”
powołam się na znane
wszystkim powiedzenie, że „………………………”
moją opinię potwierdza
następujący cytat: „…………………..” itp.
Źródło: http://polski.gim26.gda.pl/rozprawka.htm