niedziela, 16 października 2016

TABELA DO MOTYWU ŻYCIE



EPOKA
STAROŻYTNOŚĆ
CZAS
Przychodzi i odchodzi
ŚMIERĆ
Ludzka śmierć to ta sama, co zwierząt. Mają ten sam los.
Śmierć duchowa.
ŚWIAT
Wszystko w świecie jest dobre.
SENS ŻYCIA
Niezależnie jak dobrze mamy w życiu, człowiek nigdy nie będzie zadowolony.
METAFORA

POZYCJA JEDNOSTKI

WARTOŚĆ LUDZKIEGO ŻYCIA

JAK ŻYĆ


Oprac. Kamila S.


EPOKA
ŚREDNIOWIECZE
CZAS

ŚMIERĆ

ŚWIAT

SENS ŻYCIA

METAFORA

POZYCJA JEDNOSTKI

WARTOŚĆ LUDZKIEGO ŻYCIA

JAK ŻYĆ

Oprac. 

EPOKA
RENESANS
CZAS

ŚMIERĆ
Życie nieważne jakie, Kiedyś się skończy.

ŚWIAT
Jak przedstawienie w teatrze.
SENS ŻYCIA

METAFORA

POZYCJA JEDNOSTKI

WARTOŚĆ LUDZKIEGO ŻYCIA



Oprac. Krystian

EPOKA
BAROK
CZAS
Życie człowieka na ziemi przemija bardzo szybko.
Daniel Naborowski Krótkość żywota
 „Godzina za godziną chodzi”- czas idzie bardzo szybko. Życie jest jak krótka rozprawa, co dzisiaj jest, jutro może nie być.
„Słońce więcej nie wschodzi to, które raz minie”- niepowtarzalność chwili. Nie można wrócić się w czasie i przeżyć tego samego dnia dwa razy.
„Kołem niehamowanym lotny czas uchodzi”- czasu nie da się zatrzymać.
„Między śmiercią, rodzeniem byt nasz ledwie może nazwan być czwartą częścią mgnienia”- życie jest bardzo krótkie=ledwo jedna czwarta część mgnienia.
Czas to wędrówka godzin. Życie według autora to podążanie ku śmierci i jest bardzo krótkie.
„Z którego spadł niejeden, co na starość godzi”- nieudana walka z czasem.
ŚMIERĆ
Ukazana w sposób turpistyczny* w utworze Wacława Potockiego pt. „Transakcja wojny chocimskiej”:
„Trzask i zgrzyt ostry, gdy po same pałki / Kruszyły kopie w trupach na kawałki / Pełno ran, pełno śmierci; więzną konie w mięsie / Krew się zsiadła na ziemi galaretą trzęsie / Ludzie się niedobici w swoich kiszkach plącą / Drudzy chlipią z paszczęki posoką gorącą”

(*zabieg literacki polegający na wprowadzeniu do utworu elementów brzydoty w celu wywołania szoku estetycznego -Słownik Języka Polskiego)

Mikołaj Sęp Szarzyński Sonet IV
Dlaczego używali dom jako metaforę ciała? Dlaczego uważano ciało za przemijające przyjemności?
Myślę, że w baroku uważano ciało za przemijające przyjemności, ponieważ śmierć była głównym motywem w tej epoce, a ciało po naszej śmierci nie pozostaje. Dom został użyty jako metafora ciała, ponieważ dom podobnie jak nasze ciało nie pozostanie po nas po śmierci i kiedyś się zniszczy lub rozpadnie dokładnie tak jak nasz organizm.
ŚWIAT
 Miejsce walki z pokusami
SENS ŻYCIA
Walka z pokusami (szatanem, światem i ciałem)
METAFORA
„Pokój-szczęśliwość; ale bojowanie - byt nasz podniebny”
POZYCJA JEDNOSTKI
Człowiek w baroku był wątły, niebaczny, rozdwojony w sobie.
Lęk przed śmiercią.
WARTOŚĆ LUDZKIEGO ŻYCIA
Ciało to przemijające przyjemności.
Źródło cierpienia jednostki zawieszonej pomiędzy niebem a piekłem
JAK ŻYĆ
Zaufać Bogu
„Ty mnie przy sobie pozostaw, a przespiecznie będę wojował i wygram statecznie”- prosi Boga o bezpieczeństwo, a będzie wojował i wygra pewnie.
Oprac. Julia

EPOKA
OŚWIECENIE
CZAS

ŚMIERĆ


ŚWIAT

SENS ŻYCIA

METAFORA

POZYCJA JEDNOSTKI

WARTOŚĆ LUDZKIEGO ŻYCIA

JAK ŻYĆ

Oprac. Karolina

EPOKA
ROMANTYZM
CZAS
Szybko przemija.
ŚMIERĆ
Starość przyniesie śmierć.
ŚWIAT
Dominacja uczuć nad rozumem.
SENS ŻYCIA
Patriotyzm.
Buntowanie się przeciwko systemowi.
METAFORA

POZYCJA JEDNOSTKI
Nie tylko społeczeństwo jest ważne, lecz także indywidualna jednostka.
WARTOŚĆ LUDZKIEGO ŻYCIA

JAK ŻYĆ

Oprac. Michał

EPOKA
POZYTYWIZM
CZAS
*przemijanie nie jest istotne
* istotne jest to, czego uczy nas przemijanie, np. pokory i mądrości
ŚMIERĆ
śmierć biologiczna
ŚWIAT
*Nauka opisuje świat.
Wszystko da się wytłumaczyć i rozwiązać przy pomocy nauki.
SENS ŻYCIA
*Szukanie prawdy (obalanie mitów)
*nauka
*odbudowywanie poprzez pracę u podstaw
METAFORA
Życie jako podróż
POZYCJA JEDNOSTKI
*jednostka się nie liczy
WARTOŚĆ LUDZKIEGO ŻYCIA
* człowiek to tylko jeden element na świecie
JAK ŻYĆ
*praca grupowa daje efekty
Organicyzm - społeczeństwo funkcjonuje jak jeden organizm
„Kto dla innych pracuje,/ma moc za miliony.”
Oprac. Kamila M.

EPOKA
MŁODA POLSKA
CZAS

ŚMIERĆ

ŚWIAT
Pogarda dla słabości ludzkich.
SENS ŻYCIA
Życie jest pasmem cierpień.
Szczęście jest nieosiągalne.
METAFORA

POZYCJA JEDNOSTKI
Człowiek nie ma wpływu na los.
WARTOŚĆ LUDZKIEGO ŻYCIA

JAK ŻYĆ

Oprac. Emilia

EPOKA
DWUDZIESTOLECIE MIĘDZYWOJENNE

1)
2)
CZAS


ŚMIERĆ


ŚWIAT


SENS ŻYCIA


METAFORA


POZYCJA JEDNOSTKI


WARTOŚĆ LUDZKIEGO ŻYCIA


JAK ŻYĆ


Oprac. 1) Daniel, 2) Dominik

EPOKA
II WOJNA ŚW.
CZAS
Człowiek sie rodzi w strachu i przygnębieniu;
Dzieci nie mają dobrego dzieciństwa. Na co dzień widzą śmierć, nędzę, strach, cierpienie;
„Wyuczyli cie, syneczku, ziemi twej na pamięć” - rodzice starali się  przekazać swoim dzieciom wiedzę o kraju ojczystym, żeby byli godnymi ludźmi i znali prawdę o swojej ziemi;  
Gdy dziecko wyrośnie,  to czeka go walka i śmierć.
„Szara” rzeczywistosc, szare dzieciństwo.
ŚMIERĆ
Okrutna, tragiczna śmierć: „Wyszywali wisielcami drzew płynące morze”
Wszędzie było widać śmierć, powieszonych ludzi
ŚWIAT
Człowiek jest zniewolony, jest zmuszony do robienie okrutnych rzeczy. W tym wypadku „Przemierzyłeś po omacku najwstydliwsze z ludzkich dróg” -  trzeba zabijać. 
Świat jest miejscem zbrodni i niesprawiedliwości.
*Świat jest miejscem zbrodni, niesprawiedliwości.
SENS ŻYCIA
Trzeba/powinno się być wiernym i godnym patriotą.
METAFORA
Życie to koszmar.
POZYCJA JEDNOSTKI
„Elegia o… chłopcu polskim”

Tak jak wskazuje tytul, chłopiec w wierszu nie ma imienia, wiadomo tylko, że jest Polakiem. Reprezentuje każdego młodego człowieka, który walczył za ojczyznę i za nią umarł.
WARTOŚĆ LUDZKIEGO ŻYCIA
Człowiek podczas wojny nie był ważny. Nikt się nie wyróżniał, mógł umrzeć kiedykolwiek podczas wojny.
JAK ŻYĆ
Trzeba/należy  walczyć ze złem, nawet za cenę utraty niewinności. 
Oprac. Adelia

EPOKA
WSPÓŁCZESNOŚĆ
CZAS
- Żyjemy szybko, bez refleksji. („Zdumienie” W.Szymborska)
- Zycie człowieka jest kruche i ulotne wobec ogromu Świata. („Życie na poczekaniu” W.Szymborska)
- Ludzie pojawiają się tylko na chwilę w epizodach Świata. („Zdumienie” W.Szymborska)
ŚMIERĆ
- Nie myślimy o śmierci. Jesteśmy za bardzo zajęci teraźniejszością i jej przeżzywaniem, ponieważ nic dwa razy się nie zdarzy. Toteż dlatego musimy docenić wszystko. („Zdumienie” W.Szymborska) („Nic dwa razy” W.Szymborska)
ŚWIAT
- Człowiek jest aktorem, który ciągle improwizuje. („Zdumienie” W.Szymborska)
- Człowiek jest myślicielem i poszukiwaczem, który próbuje odpowiedzieć na pytanie : „dlaczego tak, a nie inaczej?” („Zdumienie” W.Szymborska)
- Los człowieka to cierpienie. Bóg dał mu wolną rękę, ale jednocześnie ośmieszył go jego porażkami. („Oceonomia divina” C.Miłosz)
- Nie jesteśmy tacy sami, ale łączą nas te same dylematy. („Nic dwa razy” W.Szymborska)
SENS ŻYCIA
- Życie polega na ciągłym szukaniu odpowiedzi na nurtujące nas pytania. („Zdumienie” W.Szymborska)
- Najlepsze co możemy zrobić to to, aby nieustannie dziwić się temu światu. („Zdumienie” W.Szymborska)
- Życie samo w sobie to wielki dar i szansa, której nie można traktować jak żart. (“Zycie na poczekaniu” W.Szymborska)
- Życie jest kruche i ulotne. („Życie na poczekaniu” W.Szymborska)
- Musimy je przeżyć jak najlepiej, ponieważ później będziemy oceniani przez Boga. („Nic dwa razy” W.Szymborska
METAFORA
- Życie jest jak teatr = “thetrum mundi”. Świat jest spektaklem, a my improwizującymi aktorami którzy pojawiają się na chwilę,   po czym znikamy na zawsze. („Zdumienie” W.Szymborska)
- Życie to szkoła świata, a ludzie to uczniowie. („Nic dwa razy” W.Szymborska)
POZYCJA JEDNOSTKI

WARTOŚĆ LUDZKIEGO ŻYCIA
- Pojedyncze życie ludzkie jest za ulotne i za kruche, dlatego też jest niczym wobec ogromu świata. („Zycie na poczekaniu” W.Szymborska)
- Według Czesława Miłosza człowiek jest żałosny wobec Boga.
JAK ŻYĆ

Oprac. Zuzanna