EPOKA
|
STAROŻYTNOŚĆ
|
CZAS
|
Przychodzi i odchodzi
|
ŚMIERĆ
|
Ludzka śmierć to ta sama, co
zwierząt. Mają ten sam los.
Śmierć duchowa.
|
ŚWIAT
|
Wszystko w świecie jest dobre.
|
SENS ŻYCIA
|
Niezależnie jak dobrze mamy w życiu,
człowiek nigdy nie będzie zadowolony.
|
METAFORA
|
|
POZYCJA JEDNOSTKI
|
|
WARTOŚĆ LUDZKIEGO ŻYCIA
|
|
JAK ŻYĆ
|
Oprac. Kamila S.
EPOKA
|
ŚREDNIOWIECZE
|
CZAS
|
|
ŚMIERĆ
|
|
ŚWIAT
|
|
SENS ŻYCIA
|
|
METAFORA
|
|
POZYCJA JEDNOSTKI
|
|
WARTOŚĆ LUDZKIEGO ŻYCIA
|
|
JAK ŻYĆ
|
Oprac.
EPOKA
|
RENESANS
|
CZAS
|
|
ŚMIERĆ
|
Życie nieważne jakie, Kiedyś się
skończy.
|
ŚWIAT
|
Jak przedstawienie w teatrze.
|
SENS ŻYCIA
|
|
METAFORA
|
|
POZYCJA JEDNOSTKI
|
|
WARTOŚĆ LUDZKIEGO ŻYCIA
|
|
Oprac.
Krystian
EPOKA
|
BAROK
|
CZAS
|
Życie człowieka na ziemi przemija bardzo
szybko.
Daniel Naborowski Krótkość żywota
„Godzina za godziną chodzi”- czas idzie
bardzo szybko. Życie jest jak krótka rozprawa, co dzisiaj jest, jutro może
nie być.
„Słońce więcej nie wschodzi to,
które raz minie”- niepowtarzalność chwili. Nie można wrócić się w czasie i
przeżyć tego samego dnia dwa razy.
„Kołem niehamowanym lotny czas
uchodzi”- czasu nie da się zatrzymać.
„Między śmiercią, rodzeniem byt nasz
ledwie może nazwan być czwartą częścią mgnienia”- życie jest bardzo
krótkie=ledwo jedna czwarta część mgnienia.
Czas to wędrówka godzin. Życie
według autora to podążanie ku śmierci i jest bardzo krótkie.
„Z którego spadł niejeden, co na
starość godzi”- nieudana walka z czasem.
|
ŚMIERĆ
|
Ukazana w sposób turpistyczny* w
utworze Wacława Potockiego pt. „Transakcja wojny chocimskiej”:
„Trzask i zgrzyt ostry, gdy po same
pałki / Kruszyły kopie w trupach na kawałki / Pełno ran, pełno śmierci;
więzną konie w mięsie / Krew się zsiadła na ziemi galaretą trzęsie / Ludzie
się niedobici w swoich kiszkach plącą / Drudzy chlipią z paszczęki posoką
gorącą”
(*zabieg literacki polegający na
wprowadzeniu do utworu elementów brzydoty w celu wywołania szoku estetycznego
-Słownik Języka Polskiego)
Mikołaj Sęp Szarzyński Sonet IV
Dlaczego używali dom jako metaforę
ciała? Dlaczego uważano ciało za przemijające przyjemności?
Myślę, że w baroku uważano ciało za
przemijające przyjemności, ponieważ śmierć była głównym motywem w tej epoce,
a ciało po naszej śmierci nie pozostaje. Dom został użyty jako metafora
ciała, ponieważ dom podobnie jak nasze ciało nie pozostanie po nas po śmierci
i kiedyś się zniszczy lub rozpadnie dokładnie tak jak nasz organizm.
|
ŚWIAT
|
Miejsce walki z pokusami
|
SENS ŻYCIA
|
Walka z pokusami (szatanem, światem
i ciałem)
|
METAFORA
|
„Pokój-szczęśliwość; ale bojowanie -
byt nasz podniebny”
|
POZYCJA JEDNOSTKI
|
Człowiek w baroku był wątły,
niebaczny, rozdwojony w sobie.
Lęk przed śmiercią.
|
WARTOŚĆ LUDZKIEGO ŻYCIA
|
Ciało to przemijające przyjemności.
Źródło cierpienia jednostki
zawieszonej pomiędzy niebem a piekłem
|
JAK ŻYĆ
|
Zaufać Bogu
„Ty mnie przy sobie pozostaw, a
przespiecznie będę wojował i wygram statecznie”- prosi Boga o bezpieczeństwo,
a będzie wojował i wygra pewnie.
|
Oprac.
Julia
EPOKA
|
OŚWIECENIE
|
CZAS
|
|
ŚMIERĆ
|
|
ŚWIAT
|
|
SENS ŻYCIA
|
|
METAFORA
|
|
POZYCJA JEDNOSTKI
|
|
WARTOŚĆ LUDZKIEGO ŻYCIA
|
|
JAK ŻYĆ
|
Oprac.
Karolina
EPOKA
|
ROMANTYZM
|
CZAS
|
Szybko przemija.
|
ŚMIERĆ
|
Starość przyniesie śmierć.
|
ŚWIAT
|
Dominacja uczuć nad rozumem.
|
SENS ŻYCIA
|
Patriotyzm.
Buntowanie się przeciwko systemowi.
|
METAFORA
|
|
POZYCJA JEDNOSTKI
|
Nie tylko społeczeństwo jest ważne,
lecz także indywidualna jednostka.
|
WARTOŚĆ LUDZKIEGO ŻYCIA
|
|
JAK ŻYĆ
|
Oprac.
Michał
EPOKA
|
POZYTYWIZM
|
CZAS
|
*przemijanie nie jest istotne
* istotne jest to, czego uczy nas
przemijanie, np. pokory i mądrości
|
ŚMIERĆ
|
śmierć biologiczna
|
ŚWIAT
|
*Nauka opisuje świat.
Wszystko da się wytłumaczyć i
rozwiązać przy pomocy nauki.
|
SENS ŻYCIA
|
*Szukanie prawdy (obalanie mitów)
*nauka
*odbudowywanie poprzez pracę u
podstaw
|
METAFORA
|
Życie jako podróż
|
POZYCJA JEDNOSTKI
|
*jednostka się nie liczy
|
WARTOŚĆ LUDZKIEGO ŻYCIA
|
* człowiek to tylko jeden element na
świecie
|
JAK ŻYĆ
|
*praca grupowa daje efekty
Organicyzm - społeczeństwo
funkcjonuje jak jeden organizm
„Kto dla innych pracuje,/ma moc za
miliony.”
|
Oprac.
Kamila M.
EPOKA
|
MŁODA
POLSKA
|
CZAS
|
|
ŚMIERĆ
|
|
ŚWIAT
|
Pogarda dla słabości ludzkich.
|
SENS ŻYCIA
|
Życie jest pasmem cierpień.
Szczęście jest nieosiągalne.
|
METAFORA
|
|
POZYCJA JEDNOSTKI
|
Człowiek nie ma wpływu na los.
|
WARTOŚĆ LUDZKIEGO ŻYCIA
|
|
JAK ŻYĆ
|
Oprac.
Emilia
EPOKA
|
DWUDZIESTOLECIE
MIĘDZYWOJENNE
|
|
1)
|
2)
|
|
CZAS
|
||
ŚMIERĆ
|
||
ŚWIAT
|
||
SENS ŻYCIA
|
||
METAFORA
|
||
POZYCJA JEDNOSTKI
|
||
WARTOŚĆ LUDZKIEGO ŻYCIA
|
||
JAK ŻYĆ
|
Oprac.
1) Daniel, 2) Dominik
EPOKA
|
II
WOJNA ŚW.
|
CZAS
|
Człowiek sie rodzi w strachu i przygnębieniu;
Dzieci nie mają dobrego dzieciństwa. Na co dzień widzą śmierć, nędzę,
strach, cierpienie;
„Wyuczyli cie, syneczku, ziemi twej na pamięć” - rodzice starali się przekazać swoim dzieciom wiedzę o kraju
ojczystym, żeby byli godnymi ludźmi i znali prawdę o swojej ziemi;
Gdy dziecko wyrośnie, to czeka go walka
i śmierć.
„Szara” rzeczywistosc, szare dzieciństwo.
|
ŚMIERĆ
|
Okrutna, tragiczna śmierć: „Wyszywali wisielcami drzew płynące
morze”
Wszędzie było widać śmierć, powieszonych ludzi
|
ŚWIAT
|
Człowiek jest zniewolony, jest zmuszony do robienie okrutnych rzeczy. W tym
wypadku „Przemierzyłeś po omacku najwstydliwsze z ludzkich dróg” - trzeba zabijać.
Świat jest miejscem zbrodni i niesprawiedliwości.
*Świat jest miejscem zbrodni,
niesprawiedliwości.
|
SENS ŻYCIA
|
Trzeba/powinno się być wiernym i godnym patriotą.
|
METAFORA
|
Życie to koszmar.
|
POZYCJA JEDNOSTKI
|
„Elegia o… chłopcu polskim”
Tak jak wskazuje tytul, chłopiec w wierszu nie ma imienia, wiadomo tylko, że jest Polakiem. Reprezentuje każdego młodego człowieka, który walczył za ojczyznę i za nią umarł. |
WARTOŚĆ LUDZKIEGO ŻYCIA
|
Człowiek podczas wojny nie był
ważny. Nikt się nie wyróżniał, mógł umrzeć kiedykolwiek podczas wojny.
|
JAK ŻYĆ
|
Trzeba/należy
walczyć ze złem, nawet za cenę utraty niewinności.
|
Oprac.
Adelia
EPOKA
|
WSPÓŁCZESNOŚĆ
|
CZAS
|
- Żyjemy szybko, bez refleksji. („Zdumienie”
W.Szymborska)
- Zycie człowieka jest kruche i ulotne wobec ogromu
Świata. („Życie na poczekaniu” W.Szymborska)
- Ludzie pojawiają się tylko na chwilę w epizodach
Świata. („Zdumienie” W.Szymborska)
|
ŚMIERĆ
|
- Nie myślimy o śmierci. Jesteśmy za bardzo zajęci teraźniejszością
i jej przeżzywaniem, ponieważ nic dwa razy się nie zdarzy. Toteż dlatego
musimy docenić wszystko. („Zdumienie” W.Szymborska) („Nic dwa razy”
W.Szymborska)
|
ŚWIAT
|
- Człowiek jest aktorem, który ciągle improwizuje. („Zdumienie”
W.Szymborska)
- Człowiek jest myślicielem i poszukiwaczem, który
próbuje odpowiedzieć na pytanie : „dlaczego tak, a nie inaczej?” („Zdumienie”
W.Szymborska)
- Los człowieka to cierpienie. Bóg dał mu wolną rękę,
ale jednocześnie ośmieszył go jego porażkami. („Oceonomia divina” C.Miłosz)
- Nie jesteśmy tacy sami, ale łączą nas te same
dylematy. („Nic dwa razy” W.Szymborska)
|
SENS ŻYCIA
|
- Życie polega na ciągłym szukaniu odpowiedzi na
nurtujące nas pytania. („Zdumienie” W.Szymborska)
- Najlepsze co możemy zrobić to to, aby nieustannie
dziwić się temu światu. („Zdumienie” W.Szymborska)
- Życie samo w sobie to wielki dar i szansa, której
nie można traktować jak żart. (“Zycie na poczekaniu” W.Szymborska)
- Życie jest kruche i ulotne. („Życie na poczekaniu”
W.Szymborska)
- Musimy je przeżyć jak najlepiej, ponieważ później
będziemy oceniani przez Boga. („Nic dwa razy” W.Szymborska
|
METAFORA
|
- Życie jest jak teatr = “thetrum mundi”. Świat jest
spektaklem, a my improwizującymi aktorami którzy pojawiają się na chwilę, po czym
znikamy na zawsze. („Zdumienie” W.Szymborska)
- Życie to szkoła świata, a ludzie to uczniowie. („Nic
dwa razy” W.Szymborska)
|
POZYCJA JEDNOSTKI
|
|
WARTOŚĆ LUDZKIEGO ŻYCIA
|
- Pojedyncze życie ludzkie jest za ulotne i za
kruche, dlatego też jest niczym wobec ogromu świata. („Zycie na poczekaniu”
W.Szymborska)
- Według Czesława Miłosza człowiek jest żałosny
wobec Boga.
|
JAK ŻYĆ
|
Oprac. Zuzanna