1.
Kto
mówi?
(Gdy wiadomo, że nadawcą tekstu pobocznego jest autor). Ile
jest podmiotów mówiących, a więc ilu bohaterów wygłasza tekst główny? Jakie
relacje formalne zachodzą między nimi? Jak ważną rolę odbywa każdy z nich w
świecie przedstawionym?
2.
Przez
jakie właściwości tekstu ujawniane są cechy podmiotów?
Czy bohaterowie mówią wprost na swój temat? A co i jak na
temat innych? Jakie środki stylistyczne zostały użyte w ich wypowiedziach? Czy
np.: są to elementy wartościujące, emocjonalne? Czy język bohaterów ma
charakter zindywidualizowany, czy ich mowa jest ujednolicona? Jak ukształtowany
jest dialog? Czy jest to spokojna , powolna rozmowa, czy wartka wymiana zdań?
Czy więcej w tym dialogu jest opisu świata zewnętrznego czy np.: wyznań?
3. Co autor mówi o didaskaliach, a co
bohaterowie w tekście głównym?
Co ujawnia powierzchnia tekstu? Jaka jest zawartość świata
przedstawionego? Czy przedmiotem przedstawienia jest przede wszystkim świat
wewnętrzny (przeżycia, myśli), czy świat zewnętrzny? Czy oprócz bohaterów,
którzy mówią, występują też bohaterowie o których się jeszcze mówi?
4.
O
czym mówią bohaterowie?
Co ujawnia głębia tekstu? Jaki jest jego sens, jaka
zawartość ideowa? Czy zgodny jest z treścią daną bezpośrednio, czy rozszerzony
na zasadzie: od tego co jednostkowe, do tego co ogólne, od konkretu do
abstrakcji? Czy tekst ma charakter ironii, parodii? Do jakich dzieł, utworów
nawiązuje? Odnaleźć konteksty ( filozoficzne, historyczne, literackie,
kulturowe, artystyczne)
5.
Jakie zabiegi formalne, stylistyczne i
kompozycyjne sygnalizują ukryte treści utworu?
Jaka jest rola
scenografii, czyli rekwizytów, kostiumów, ruchu scenicznego, oprawy muzycznej?
Czy te przedmioty pełnią funkcję symboliczną? Czy te symbole pozwoliły nam
dostrzec głębię tekstu?
6.
Do
kogo mówi autor?
Czy adresatami są tylko przyszli inscenizatorzy (scenograf,
reżyser, aktor), czy rzeczywisty czytelnik? Do kogo zwracają się bohaterowie,
czy tylko do siebie nawzajem, czy także do czytelnika?
7. Po co mówi?
Jakie znaczenie ma bezpośredni zwrot do adresata? Jaką wizję
świata przedstawił autor (realistyczny, groteskowy, absurdalny)? Czy dramat
spełnia funkcję katharsis?